Nedleggelsen skjer i tråd med TV 2s strategi og er en naturlig følge av utviklingen i TV-markedet, står det i meldingen. Den lineære kanalen legges ned fra 1.1.2020, skriver de i en pressemelding.
– Dette er en helt naturlig del av TV-verden slik den er nå. Hvis vi skal satse på denne typen stoffområder, så vil vi treffe bedre med det på strømmetjenesten vår, enn vi gjør på en lineær kanal. Dette er verken skadekontroll eller et spareprosjekt, vi skal rett og slett finne de i målgruppen, der de nå befinner seg, sier TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen til Medier24.
Han er opptatt av at TV-markedet har utviklet seg siden lanseringen av TV 2 Humor, og at mange av de mest sette programmene på kanalen, som «The Office» og «Modern Family», i dag vil egne seg bedre på for eksempel strømmetjenesten TV 2 Sumo.
– Du satser ikke tungt på en sjangerkanal i 2020, som du gjorde for fem-seks år siden. Den gangen var det en riktig strategi, da mange av TV-selskapene lagde egne sjangerkanaler, men nå ser vi en annen utvikling, sier han.
TV 2 har ingen egenproduksjoner på kanalen ifølge Rønningen, og kanalen opplyser også om at ingen ansatte vil miste jobben som konsekvens av nedleggelsen.
Av andre nisjekanaler har TV 2 egne sportskanaler, TV 2 Livsstil og TV 2 Zebra. Ifølge Rønningen ligger det ingen planer om å legge ned flere av nisjekanalene på nåværende tidspunkt.
– Vi har ingen planer om det nå, så får vi se framover. Vi følger markedet tett hele tiden, og løper etter publikum der de er, sier han.
Distributørene er orientert om nedleggelsen, ifølge TV 2.