Radiosjef og strategisk ansvarlig for NRKs podkaster og radiokanaler, Cathinka Rondan.

NRKs radiosjef om Schibsteds podkast-satsing: – Vi hadde godt av et klask i trynet

Kampen om lytterne i podkast-markedet tilspisser seg. Det fikk NRK erfare i fjor da blant annet Radioresepsjonen byttet beite, men radiosjefen sjøl ønsker konkurransen velkommen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(BERGEN): Under podkast-seansen torsdag morgen under Nordiske Mediedager, ledet av journalist Andreas Bakke Foss, kom det fram at Spotify er Sveriges største plattform for podkast-lytting.

Hvordan det ser ut i Norge får man først vite 19. mai. Det som er klart er at kampen for lytterne er hardere enn før.

Nettopp det ble tema under seansen med Spotify, Podimo, PodMe og NRK, da sistnevntes radiosjef, Cathinka Ronda, ble spurt av moderator Andreas Bakke Foss om hvordan det var å miste mange profiler på kort tid i fjor.

– Jeg er glad vi står her et år senere og ser at det har gått helt fint, men jeg tenker at vi hadde godt av en klask i trynet, erkjenner hun, og fortsetter:

– Lytterne har godt av konkurranse. Det blir bedre innhold, mer kvalitet og innovasjon. Vi har en god posisjon og det ga oss en god mulighet til å tenke nytt, gire om og skjerpe oss, sier hun.

Panelet under torsdagens Nordiske Mediedager i Bergen. Fra venstre: Karin Bäckmark, Kristin Ward Heimdal, Fride von Porat og Cathinka Rondan.

Giret opp

På få år har nemlig både Schibsteds PodMe og danske Podimo tatt opp kampen om lytternes tid. Spesielt Podimo har sett en god utvikling.

– Vi ser at når vi er kommet ut i markedet er det både entusiasme blant produsentene og profilene, og lytterne får et mye større tilbud. Det at det er flere aktører på markedet bidrar til en profesjonalisering av bransjen og gir en større bredde av lydinnhold, forteller Fride von Porat, som leder Podimos satsing i Norge.

Samlet kreftene

Daglig leder og redaktør for Schibsteds PodMe, Kristin Ward Heimdal, forteller at for mediehusene har podkast vært en spennende måte å nå ut til sine målgrupper på, men at det har vært krevende å finne rom for nye investeringer med utgangspunkt i måten podkast finansieres på, og sikter til annonsemarkedet.

Dermed skiftet de fokus mot en abonnementsløsning.

– For å lykkes var det veldig logisk å samle kreftene på tvers av mediehusene og lage et felles produkt slik at vi kan få det beste tilbudet til sluttbrukeren, forklarer Ward Heimdal.

Det førte til at plattformen hentet flere store aktører, deriblant allerede nevnte Radioresepsjonen fra NRK.

– For oss var det en åpenbar mulighet for å ta en sterk posisjon tidlig. Det har gitt oss et stort, etablert publikum fra dag én, sier hun.

Ideen dukket opp dagen Spotify kunngjorde en stor deal med podkast-verten Joe Rogan.

– Da skjønte vi at her kommer det til å skje store ting. Da var vi sikre på at hvis ikke vi hadde gjort det, da hadde noen andre tatt det grepet, forteller hun.

Powered by Labrador CMS