Radiosjef i NRK Radio, Cathinka Rondan, under møte i Kringkastingsrådet.

Kun 1 prosent av norske tenåringer bruker NRK Radio: – Vi må lykkes med appen

Radiosjef i NRK mener det avgjørende at NRK lykkes med å flytte lytterne over på NRK Radio-appen for å lykkes med samfunnsoppdraget på lyd.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NRK har en langsiktige strategi å flytte publikumsdialogen over på egne plattformer. En av plattformene dette gjelder er NRK Radio, som inneholder alt av lydinnhold fra NRK.

Radiosjef i NRK, Cathinka Rondan, holdt en innledning i Kringkastingsrådet torsdag hvor hun forklarte hvordan NRK gradvis har gjort eget innhold eksklusivt på NRK Radio, fremfor å legge det ut hos kommersielle aktører som Spotify og Apple.

Rondan mener det som skiller lydinnhold fra andre formater, er at man har blitt vant til å finne det gratis på andre plattformer.

– Vi har lagt oss til andre vaner der enn vi har gjort med andre medier, noe som gjør dette litt vanskeligere. Det er ikke slik at vi er vant til å finne NRK innhold på Netflix, sier Rondan.

– Merksnodig debatt

Alt innholdet på NRK Radio er åpent og tilgjengelig for alle brukere.

Etter at Apple og Spotify begynte å ta betalt for innhold, ble de en konkurrent for NRK, forteller Rondan.

Hun trekker fram statistikk fra høsten som viser at 80 prosent av norske tenåringer i dag bruker Spotify-appen, mens kun 1 prosent er inne på NRK Radio-appen.

– Hvis vi skal lykkes med allmennkringkastingsoppdraget på lyd i fremtiden, så må vi lykkes med appen NRK Radio, sier Rondan.

Nestleder i kringkastingsrådet, Vilde Schancke Sundet, reagerer på at det man i det hele tatt debatterer NRK programmer på andre plattformer.

– Jeg synes det er en merksnodig debatt. Vi sitter og snakker om at NRK trekker ting hjem, som om at det skal hemme tilgjengeligheten. Det har da aldri vært slikt i NRKs historie at den skal være tilgjengelig over alt, sier Sundet og fortsetter:

– Det er merksnodig at man forventer at NRK skal ligge på YouTube, Snapchat og Facebook. Det er ikke slik det er. Det ligger tilgjengelig i NRKs eget hus.

Under kringkastingsmøtet torsdag stilte Sundet også spørsmål rundt hvem NRK mister når de omlegger innholdet til å bli gradvis mer eksklusivt på NRK Radio-appen.

– Mister de unge hvis vi ikke tenker oss om

Radiosjef Rondan forteller at det er viktig for NRK å gjøre denne omleggingen gradvis, og ikke over natten.

De bruker blant annet NRK.no og andre podkaster til å fremme eget innhold til brukerne.

– Vi vet at to av de største grunnene til at folk velger en podkast er at man leser det på nett, eller at man hører det i en podkast. Begge de mulighetene sitter vi på, svarer Rondan til Sundet.

– Vi mister de unge hvis vi ikke tenker oss om. Men om vi gjør det på en klok måte, så tenker jeg det er mulig, legger hun til.

Powered by Labrador CMS