NRK har en langsiktige strategi å flytte publikumsdialogen over på egne plattformer. En av plattformene dette gjelder er NRK Radio, som inneholder alt av lydinnhold fra NRK.
Radiosjef i NRK, Cathinka Rondan, holdt en innledning i Kringkastingsrådet torsdag hvor hun forklarte hvordan NRK gradvis har gjort eget innhold eksklusivt på NRK Radio, fremfor å legge det ut hos kommersielle aktører som Spotify og Apple.
Rondan mener det som skiller lydinnhold fra andre formater, er at man har blitt vant til å finne det gratis på andre plattformer.
– Vi har lagt oss til andre vaner der enn vi har gjort med andre medier, noe som gjør dette litt vanskeligere. Det er ikke slik at vi er vant til å finne NRK innhold på Netflix, sier Rondan.
– Merksnodig debatt
Alt innholdet på NRK Radio er åpent og tilgjengelig for alle brukere.
Etter at Apple og Spotify begynte å ta betalt for innhold, ble de en konkurrent for NRK, forteller Rondan.
Hun trekker fram statistikk fra høsten som viser at 80 prosent av norske tenåringer i dag bruker Spotify-appen, mens kun 1 prosent er inne på NRK Radio-appen.
– Hvis vi skal lykkes med allmennkringkastingsoppdraget på lyd i fremtiden, så må vi lykkes med appen NRK Radio, sier Rondan.
Nestleder i kringkastingsrådet, Vilde Schancke Sundet, reagerer på at det man i det hele tatt debatterer NRK programmer på andre plattformer.
– Jeg synes det er en merksnodig debatt. Vi sitter og snakker om at NRK trekker ting hjem, som om at det skal hemme tilgjengeligheten. Det har da aldri vært slikt i NRKs historie at den skal være tilgjengelig over alt, sier Sundet og fortsetter:
– Det er merksnodig at man forventer at NRK skal ligge på YouTube, Snapchat og Facebook. Det er ikke slik det er. Det ligger tilgjengelig i NRKs eget hus.
Under kringkastingsmøtet torsdag stilte Sundet også spørsmål rundt hvem NRK mister når de omlegger innholdet til å bli gradvis mer eksklusivt på NRK Radio-appen.
– Mister de unge hvis vi ikke tenker oss om
Radiosjef Rondan forteller at det er viktig for NRK å gjøre denne omleggingen gradvis, og ikke over natten.
De bruker blant annet NRK.no og andre podkaster til å fremme eget innhold til brukerne.
– Vi vet at to av de største grunnene til at folk velger en podkast er at man leser det på nett, eller at man hører det i en podkast. Begge de mulighetene sitter vi på, svarer Rondan til Sundet.
– Vi mister de unge hvis vi ikke tenker oss om. Men om vi gjør det på en klok måte, så tenker jeg det er mulig, legger hun til.