Amund Djuve har vært DNs sjefredaktør siden 1999.
Amund Djuve har vært DNs sjefredaktør siden 1999.

Amund Djuve (58) går av som DN-redaktør etter 22 år

Dagens Næringsliv-veteranen gir seg som sjefredaktør og blir konserndirektør i NHST.

Publisert Sist oppdatert

Amund Djuve (58) går av som sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv (DN), opplyser avisen.

Nå blir han konserndirektør for publikasjoner i NHST Media Group, der han vil få det overordnede strategiske ansvaret for Dagens Næringsliv, Fiskeribladet, Intrafish.com, Intrafish.no, Tradewinds, Upstream, Recharge og Europower.

– Det er klart det blir litt vemodig å forlate jobben som sjefredaktør. Men nå åpnet det seg en unik mulighet til å lede arbeidet med å styrke NHSTs journalistiske posisjon innen både næringsliv, shipping, sjømat og energi. Og da DN stakk av med Skup-prisen nok en gang, fant jeg ut at det neppe kommer et bedre tidspunkt for meg å forsøksvis gi meg på topp som sjefredaktør, sier Djuve.

Djuve har sittet i redaktørstolen i DN siden 1999, og vil gå over i sin nye rolle fra 1. september.

Den nye stillingen kommer i kjølvannet av NHSTs endringer i sine mediedivisjoner. Onsdag ble også kjent at NHST gjør noen endringer i ledelsen, der blant annet Julie Lundgren (33) blir konserndirektør for produkt og strategiutvikling.

Djuve vil den første tiden fortsette som sjefredaktør og administrerende direktør i DN, samtidig som han begynner i sin nye NHST-jobb.

Nåværende nyhetsredaktør i DN, Janne Johannessen, blir stedfortredende sjefredaktør.

Ny permanent DN-redaktør skal etter planen være på plass i 2022, opplyser NHST.

NHST-sjef Trond Sundnes er glad for at Djuve blir med videre i det nye NHST.

– Vi har store ambisjoner for våre redaksjonelle produkter fremover, og jeg kan ikke tenke meg noen bedre til å lede dette arbeidet enn Amund. Han har spilt en uvurderlig rolle i oppbygningen av DN som Norges viktigste næringslivsavis, og jeg ser frem til at vi nå også får brukt kompetansen hans i de andre publikasjonene i konsernet, sier Sundnes.

NHST opplyser at fire nye stillinger skal fylles fremover i konsernledelsen: Direktør for henholdsvis Consumer Business og Marketing Solutions skal lyses ut internt, mens direktør-stillingene for avdelingene Growth og Data & Technology også skal lyses ut eksternt.

Powered by Labrador CMS