Styreleder Silje S. Skiphamn i SKUP.

Amedia bør være med på SKUP-dugnaden

«Ingen Amedia-aviser sto på listen over redaksjoner som leverte metoderapport til SKUP-prisen for 2020. Det er beklagelig», skriver styreleder i SKUP, Silje S. Skiphamn.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ingen Amedia-aviser sto på listen over redaksjoner som leverte metoderapport til SKUP-prisen for 2020. Det er beklagelig. Derfor er det betimelig av M24s redaktør å stille spørsmål ved hvorfor det er slik.

Men jeg er også enig med Amedia-direktør Stig Finslo i at det foregår mye god undersøkende journalistikk rundt omkring i landet – utenfor Ring 3, om du vil – som aldri havner i en metoderapport. Det er synd både for journalistene som går glipp av muligheten til å vise fram godt arbeid, og det er synd for dugnaden SKUP.

SKUP er veldig mye mer enn selve prisutdelingen. Kjernen i SKUP-konferansen er at journalister fra små og store redaksjoner, i og utenfor hovedstaden, deler sine beste metoder med kolleger. Utenlandske gjester blir alltid veldig overrasket og imponert når de skjønner at norske journalister åpent forteller om hvordan de jobber mens deres hardeste konkurrenter sitter i salen.

Det er nettopp denne delingskulturen som gjør SKUP til en unik organisasjon. Der er denne delingskulturen som gjør at styret på hver eneste konferanse setter av stor plass i programmet til Slik gjorde vi det-seminarene. Til disse inviteres en miks av favoritter til å vinne SKUP-prisen samt andre journalister som har laget gode graveprosjekter. Flere av dem kommer fra mindre redaksjoner.

Nettopp derfor skulle jeg så gjerne lest metoderapporter fra Amedias aviser. Finslo refererer til en rekke gode prosjekter konsernets aviser har gjennomført i 2020. Hvem har vel ikke lyst å høre mer om da Nordlys gikk gatelangs og sjekket dekkmønster og -dybde og chassisnummer på kommunale kjøretøy for å avsløre underslag i Tromsø kommune, for eksempel?

Både dette og andre Amedia-prosjekter hadde helt sikkert fortjent å bli omtalt i metoderapporter. Kanskje kunne journalistene bak noen av prosjektene fått en invitasjon til SKUP-konferansen for å holde et Slik gjorde vi det-foredrag. Hadde Amedia oppfordret journalistene sine til å skrive metoderapporter, kunne også andre lært av metodene deres. Det er nemlig dette som er kjernen i SKUP.

Jeg har selv tilbrakt mesteparten av min karriere i redaksjoner som er langt unna podiet når SKUP-prisen deles ut. Og jeg kjenner veldig godt følelsen av å bruke fritiden på å skrive en metoderapport som jeg vet ikke kommer til å nå opp. Men det er ingen unnskyldning.

Amedia bør, som et av Norges største mediekonsern, prioritere å være en del av SKUP-dugnaden. Både ved å legge til rette for lokal graving, ved å sende inn metoderapporter og å sørge for at journalistene deres får mulighet til å delta på SKUP-konferansen.

Powered by Labrador CMS