Nyhetsredaktør i Halden Arbeiderblad, Morten Ulekleiv.

Redaktør kritisk til Klassekampen-sak om Amedia: – Unyansert

Halden Arbeiderblads nyhetsredaktør, Morten Ulekleiv, mener Klassekampen tegner opp et uriktig bilde av Amedias målstyring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nyhetsredaktør i Halden Arbeiderblad, Morten Ulekleiv, er på Facebook kritisk til en sak Klassekampen publiserte torsdag, der en anonym, tidligere Amedia-redaktør kritiserer konsernets strategi for målstyring.

I Facebook-innlegget skriver han:

«Hvis man har lest Klassekampens dekning av Amedia-konsernet og innhold i norske lokalaviser de siste ukene, så er det lett å få inntrykk av at Hans-Petter Kjøge, jeg og andre redaktører og nyhetsredaktører i Amedia-konsernet i hverdagen forholder seg til en tilnærmet sovjetisk, autoritær ledelse og inngripen i vår redaktørhverdag».

«Det er derimot fryktelig langt unna slik vi opplever å være en del av Amedia-konsernet.», fortsetter han

Overfor Medier24 utdyper Ulekleiv kritikken.

– Det er bra at Klassekampen setter fokus på Amedia, men jeg opplever reportasjen som litt unyansert, med én anonym redaktør som kilde. Jeg vet heller ikke om jeg aksepterer begrunnelsen om at kilden får være anonym av hensyn til nåværende arbeidsgiver.

– Er det noen som skal tørre å fronte noe, så er det norske redaktører, sier Ulekleiv, som gjerne ville sett at Klassekampen intervjuet flere Amedia-redaktører i saken sin.

Uenig i fremstillingen

Gjennom å skrive innlegget, ønsket han å fortelle leserne at de i Halden Arbeiderblad på ingen måte har opplevd Amedias målstyring slik den beskrives i Klassekampen.

– Slik saken fremstilles der, virker det som at kildens historie er det generelle bildet av Amedia. Det er ikke vår opplevelse, og heller ikke inntrykket jeg har etter å jevnlig ha snakket med mange i Amedia, sier Ulekleiv.

– Men Klassekampen slår vel ikke fast at historien som kilden deres forteller, gjenspeiler situasjonen i hele Amedia?

– Nei, men i ingressen blir innholdsutviklerne beskrevet som Amedias forlengede arm inn i redaksjonene, og så må man se det opp mot karikaturtegningen som er laget i saken.

– Da opplever jeg budskapet som at dette er standarden, mer enn opplevelsen til den enkelte redaktør, sier Ulekleiv.

– Får veldig gode råd

Ulekleiv mener Amedias innholdsinitiativ har vært et gode for Halden Arbeiderblad.

– Vi får veldig gode og kunnskapsbaserte råd, som på ingen måte er utviklet inne i et vakuum i konsernet. De kommer som resultater av hva som har fungert godt der vi har aviser, over hele Norge, sier han.

Han skryter også av Halden Arbeiderblads innholdsutvikler, Janne Rygh, og forteller at en blanding av deres egen kunnskap og hennes gode råd, har ført til at avisen stadig leverer gode resultater.

Klassekampens redaktør, Mari Skurdal er blitt forelagt Ulekleivs kritikk. Hun ønsker ikke å kommentere nyhetsredaktørens utspill.

Powered by Labrador CMS