Konsernsjef Anders Opdahl.

Amedia har tapt 40 millioner på strømmesatsing

Konsernet har skrevet ned verdien på strømmeselskapet MyGame, som de kjøpte seg inn i for et år siden, skriver VG. 

Publisert Sist oppdatert

Amedia har tapt 40 millioner på MyGame. Det skriver VG. 

Det var i fjor Amedia gikk inn på eiersiden i strømmeselskapet for å sende fotball, sammen med TV 2. Sammen eier de to i underkant av 50 prosent av selskapet, og Amedia betalte seg inn med 45 millioner kroner. 

Nå tror Amedia selv at de har tapt nesten alle pengene de spyttet inn. Selskapet har bokført et tap på strømmeinvesteringen på rundt 40 millioner kroner i sine regnskaper.

– Som kjent er forutsetningene i den opprinnelige forretningsplanen til MyGame endret, og Amedia har derfor skrevet ned verdien av eierposten til fire millioner kroner, sier konserndirektør for økonomi, finans og strategi i Amedia, Gisle Torheim til VG.

Medeier TV 2 er imidlertid av en annen oppfatning:

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld bekrefter overfor VG at TV 2 ikke har nedskrevet verdien på sin MyGame-post.

I TV 2s siste regnskap er eierandelen i MyGame verdsatt til 23,9 millioner kroner. Det gir en verdsettelse for hele MyGame på 83 millioner kroner – drøyt fire ganger så høyt som Amedias vurdering.

Strømmeavtalen mellom Amedia og TV 2 har også skapt frustrasjon hos redaktører rundt om i Norge, som mistet muligheten til å sende breddefotball. 

– De legger en del lokalsamfunn i svart for direktefotball. Et konsern som ikke dekker hele Norge får rettigheter der de ikke er til stede, sa redaktør i Hordaland Folkeblad, Sigbjørn Linga, til Medier24 i juni. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS