Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål

Amedia skjerper reglene for salg av bilder til konkurrenter: – Nødvendig

– Mange opplever dette som en form for innstramming, og det er det også for så vidt, sier Amedia-direktør Stig Finslo.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I slutten av september 2020, vedtok Amedia nye retningslinjer for sine aviser i forbindelse med videresalg av bilder.

Nå settes retningslinjene fullstendig ut i praksis.

Retningslinjene innebærer blant annet at bilder ikke skal selges eller til Amedias konkurrenter, men at de kan deles med andre Amedia-aviser.

Amedias direktør for utgiverspørsmål, Stig Finslo, mener det er viktig at alle avisene kjenner til retningslinjene.

– Mange opplever dette som en form for innstramming, og det er det også for så vidt. Vi mener det er nødvendig å være tydelig på hva hovedregelen vår er, sier Finslo til Medier24.

– Kan det gjøres unntak, om eksempelvis en lokalavis ønsker å selge bildene sine?

– Ja, dette er en hovedregel, men det inngår i redaktørens vurdering å til enhver tid vurdere om det i noen saker av spesiell karakter kan være riktig å dele bildene, svarer Finslo.

Vil ikke ha fri flyt

Amedia-direktøren understreker at retningslinjene for bildedelingen, primært er tiltenkt å gjelde for nyhetsinnhold.

For eldre bilder, er reglene noe annerledes, sier han.

– Hvis noen ringer Østlendingen og spør om de kan få kjøpe et gammelt bilde av en senterpartipolitiker fra Engerdal, er det klart at dette ikke er noe problem, sier Finslo.

Og fortsetter:

– Dette handler om å kunne beholde eksklusivitet i innholdet vårt, og sørge for at ting ikke flyter fritt, og selges til konkurrerende, nasjonale medier. Det er jo ikke bare lokalaviser, men også to nasjonale medier i vår portefølje.

Kan selges utenfor mediene

Ifølge den såkalte Journalistavtalen mellom MBL Avis og Norsk Journalistlag, overdrar en medarbeider eneretten for stoff som lages på jobb, til utgiver.

Finslo forteller at Amedias retningslinjer er i overensstemmelse med denne avtalen. Medarbeiderne kan imidlertid selge stoffet til aktører utenfor mediebransjen.

– Det kan for eksempel være at et forlag ringer og spør om å få kjøpe et bilde til en lærebok. Da kan den enkelte fotograf selge bildet, sier Finslo.

Alt i alt tror Finslo at Amedias retningslinjer ikke skiller seg mye fra de andre medieaktørenes retningslinjer.

– Jeg tror ikke det er så veldig annerledes enn hos andre. Det er ikke fritt fram hos noen, sier Finslo til slutt.

Powered by Labrador CMS