NRKs Lotten Christensen, TV 2s Sarah Willand, Schibsteds Atle Lessum og Amedias Pål Eskås forteller alle om ulike konsekvenser av pandemien.

Nå er de fleste på hjemme­kontor igjen - slik gjør mediehusene det

Koronapandemien legger nok en gang føringer på hverdagen i norske redaksjoner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Usikkerheten rundt den økende omikron-smitten i landet fikk regjeringen til å stramme inn korona-tiltakene i forrige uke.

Blant annet ble det innført nasjonal «anbefaling om økt bruk av hjemmekontor på arbeidsplasser der det er mulig».

Fra tidligere var det i Oslo-regionen et regionalt påbud om hjemmekontor på arbeidsplasser der det er mulig - «uten at det går utover viktige og nødvendige tjenester».

Medier24 har tatt en sjekkerunde med de største mediehusene om hvordan hjemmekontor-praksisen er nå.

– Størst mulig grad jobbe hjemmefra

Kommunikasjonsansvarlig i NRK, Lotten Christiansen, opplyser at statskanalen justerte sin praksis rundt bruk av hjemmekontor allerede fra 3. desember, samme dagen som regjeringens anbefaling om å legge til rette for økt bruk av hjemmekontor.

Alle NRK ansatte må forholde seg til følgende retningslinjer:

«Ansatte som kan utføre arbeidet hjemmefra uten at det går ut over nødvendig drift, produksjon eller publisering skal i størst mulig grad jobbe hjemmefra. Det er leder i dialog med den ansatte som avgjør dette».

Hos Schibsteds Oslo-redaksjoner - VG, Aftenposten og E24 - har det vært korona-begrensninger på plass en stund allerede, men konsernet strammet til litt ytterligere forrige uke.

– Etter at vi tidligere gikk ut med en maksimumsgrense på 50 prosent på kontoret, har vi sett at vi i praksis har vært en del under dette tallet til stede. Etter siste innstramming har vi likevel vært enda tydeligere på at alle som kan jobbe hjemmefra skal gjøre det, opplyser Schibsteds kommunikasjonssjef Atle Lessum til Medier24.

– I avisene våre har de satt opp rullerende oversikter som sikrer at vi til enhver tid har nødvendig dekning på kontoret - uten at dette går på bekostning av sikkerheten til de ansatte. Vi har gjeninnført meteren, har maks 2 personer av gangen i heiser og vi har strammet betydelig inn på eksterne møter, sosiale tilstelninger og reiser, fortsetter Lessum.

– Sårbare på bemanning

TV 2s kommunikasjons- og organisasjonsdirektør Sarah Willand forteller at hovedregelen deres for øyeblikket er at de som kan jobbe hjemmefra, gjør det.

– Vi har lagt oss på denne linjen etter de siste innstrammingene fra myndighetene nasjonalt, men også lokalt i Bergen og Oslo. I tillegg går vi en jul i møte hvor vi er mer sårbare på bemanning, sier Willand til Medier24.

Og legger til:

– Så for at folk skal kjenne seg mest mulig trygge på jobb, men også sikre samfunnsoppdraget vårt gjennom å unngå smitte og karantene, ønsker vi at de som kan jobbe hjemmefra, gjør det akkurat nå.

Willand forteller også at TV 2 har iverksatt konkrete tiltak etter at regjeringen kom med nye smittevernanbefalinger.

– Regler og anbefalinger fra myndighetene er førende, og vi har derfor gjeninnført «meteren» i kontorlokalene, munnbind i reportasjebiler og begrenser reiseaktivitet. Så håper vi at alle TV 2- kolleger slipper isolasjon eller karantene gjennom julehøytiden.

– Sørge for at ansatte jobber hjemmefra

Amedias konserndirektør, Pål Eskås, forteller at konsernets aviser følger både lokale og nasjonale smitteverntiltak.

I praksis betyr dette bruk av hjemmekontor i meget stor grad, forteller han.

– Våre lokale ledere følger utviklingen løpende og treffer nødvendige tiltak. Etter en periode med de fleste tilbake på kontoret er det selvfølgelig en svært krevende og lei situasjon, sier Eskås til Medier24.

HR- og organisasjonsdirektør i Mentor Medier, Trude Greni, forteller at de følger nøye med på utviklingen fra dag til dag og forholder oss til myndighetens anbefalinger og påbud.

De ansatte har nå blitt godt vant til å snu seg raskt og organisere seg for arbeid på hjemmekontor på kort varsel, ifølge Greni.

– Vår rutine er nå å sørge for at ansatte jobber hjemmefra hele eller deler av uken, der det er mulig uten at det går ut over viktige og nødvendige tjenester. Dette er det den enkelte virksomhet som organiserer på en slik måte at vi følger retningslinjene, skriver Greni.

– Så gjenstår det å følge med på hva som kommer, om det blir strengere tiltak eller nye anbefalinger eller påbud. Da vil vi naturligvis innrette oss etter de føringer som kommer, fortsetter hun.

Hos Aller Medier, som blant annet huser Dagbladet og Se og Hør, er også de fleste på hjemmekontor nå.

– I Aller Media er utgangspunktet nå hjemmekontor for alle medarbeidere. De ulike redaksjonene behandles likevel særskilt, her beslutter ansvarlige redaktører hvem som av produksjonshensyn fortsatt skal jobbe fra Hasle, opplyser konserndirektør HR, Hanne Haugsgjerd, til Medier24.

Powered by Labrador CMS