Mandag ble det klart at Amedia kjøper Oslo-avisen, Akersposten.
Ansvarlig redaktør i avisen, Fredrik Eckhoff forteller at det var Amedia som tok kontakt med dem i høst angående et mulig oppkjøp.
Selv om Akersposten hadde klart seg fint de siste årene, har de vært ute etter å kunne utvikle avisen, forteller Eckhoff.
– Vi er tre personer i redaksjonen som dekker et området på 85 000 mennesker. Det er begrensninger som naturligvis går på det økonomiske. Da Amedia kom på banen med dette tilbudet, måtte vi vurdere det seriøst, sier Eckhoff til Medier24 og fortsetter:
– Vi fant ganske raskt ut at det var interessant.
Vil lære av tidligere erfaringer
Nøyaktig hva samarbeidet vil bety for Akersposten er Eckhoff forsiktig med å svare på. Han forteller likevel at det vil bli gjort investeringer.
– Det vil bety at vi forsterker staben med flere årsverk. Oslo vest fortjener en lokalavis som har sterkere muskler.
Amedia eier allerede Nordstrand Blad i Oslo øst og den ett år gamle Avisa Oslo.
– Du er ikke redd for å bli støvsugd inn i Avisa Oslo og bli en avdeling vest i byen?
– Det sies at de har klart å få til et meget godt samarbeid. Vi håper vi kan lære mye av erfaringene de har gjort.
I 2014 la Amedia ned alle Oslo-avisene sine, med unntak av Nordstrand Blad. Dette inkluderte både Ullern Avis og daværende Akersposten.
På den tiden var Eckhoff redaktør for de avisene. Han er klar på at det er en helt annen situasjon i dag.
– Det har skjedd mye de siste årene med lokalaviser. Nå er det oppgang i markedet. Nå har vi mulighet til å tenke enda mer langsiktig enn når vi har drevet det selv.
– Litt vemodig
Tidligere i år har debatten rundt mediemangfold og konsernifisering rast. Akersposten blir dermed nok en avis som blir innlemmet i et stort konsern.
– Det føles ikke litt vemodig å bli kjøpt opp av et stort selskap?
– Litt vemodig. Vi har jobbet hardt med dette de siste seks årene og stått på. Samtidig har vi blitt enige i fortsette satsingen vi har gjort de siste årene, blant annet med et lokalkontor med de samme folkene og de samme suksesskriteriene, svarer Eckhoff og fortsetter:
– Det er litt annerledes enn det Amedia gjorde for noen år siden da de sentraliserte alle redaksjonene i Akersgata.