Konserntillitsvalgt Eva Stenbro i Amedia.

Reagerer på kjønns­balansen i Amedia og Polaris: – Altfor dårlig

– Når vi kommer til sjefredaktørene så forsvinner kvinnene, sier konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro.

Publisert Sist oppdatert

Av 142 redaktører i Amedia og Polaris er 36 kvinner, det tilsvarer en kvinnelig redaktørandel på 25 prosent, viser Medier24s gjennomgang.

Konsernsjefene i både Amedia og Polaris er enig i at kjønnsbalansen ikke er god nok.

Gjennomgangen viser at av totalt 88 Amedia-redaktører, er det 20 kvinner og 68 menn. Det tilsvarer en kvinnelig redaktørandel på 23 prosent

Eva Stenbro er konserntillitsvalgt for Amedia. Hun er klar på hva hun mener om tallene.

– Det er altfor dårlig. Det er ikke noe mer å si om det, sier Stenbro til Medier24.

Ser at kvinnene forsvinner

Siste gang Medier24 foretok en lignende telling for to år siden var 16 av 82 redaktører i Amedia kvinner – noe som tilsvarer en kvinnelig redaktørandel på 20 prosent.

Stenbro trekker fram at problemstillingen er blitt diskutert internt i Amedia – og at de skal arbeide konkret med dette etter sommeren. 

Hun forteller at kjønnsbalansen er ganske bra opp til et visst nivå i redaksjonen.

– Blant journalistene er kjønnsbalansen ganske bra. Vi har også en del kvinnelige nyhetsredaktører. Men når vi kommer til sjefredaktørene så forsvinner kvinnene.

Stenbro mener de kvinnelige kandidatene finnes der ute.

– Vi må ansette de beste redaktørene. Men vi har masse kvinner, så det er ikke et problem å finne kvinner som er mer enn kompetent til å ta en redaktørjobb. Men de forsvinner mellom fingrene. Vi har ikke noen gode svar på hvorfor det er slik.

Både konsernsjefen i Amedia og Polaris tror at kjønnsbalansen vil bedre seg om noen år, ettersom balansen er bedre nedover i systemet.

– Tror du dette vil skje, Stenbro?

– Jeg håper jo det. Men dette er ikke noe vi har begynt med nå. Vi har snakket om og jobbet med kvinneandelen i ganske mange år, svarer hun. 

Hun tror det handler om hvilke ting man gjør for å stimulere flere kvinner til å søke lederjobber.

– Det vi tidligere har prøvd har kanskje ikke fungert, og da tenker jeg at vi må jobbe litt annerledes med det. 

– Mangfold er flere ting

Tillitsvalgt i Polaris Media, Jakob Ellingsen, sier til Medier24 at det som alltid ellers i mediene er bra å ha mangfold.

– Mangfold er flere ting, og ikke minst kjønn og bakgrunn. Og vi ønsker at det skal være like jevnt fordelt som i samfunnet. Så er det slik at toppledere preger den organisasjonen de leder, derfor er det ekstra med mangfold.

Ellingsen sier at dette er et område det jobbes aktivt med i konsernet, spesielt til nye redaktørstillinger.

– Så er det ikke slik at man kan sparke de redaktørene man har for å få inn noen med et annet kjønn, det tar tid å gjøre endringer.

Han påpeker at siden Polaris Media er et konsern med mange små aviser på små steder, er det ikke alltid mange søkere på stillinger, verken som journalist eller redaktør.

– Dermed er det ikke alltid man har flere kandidater å velge mellom, og som gjør at man ikke kan velge noen i mangfoldsøyemed.

Ellingsen legger til at konsernet alltid deltar i MBL sitt mentorprogram, både med mentorer og adepter.

– Det er et viktig at vi tar i bruk de virkemidlene man har tilgang til.

Han forteller at Polaris Media har flere redaktørstillinger i konsernet som står ubesatt.

– Og da vil jeg oppfordre spesielt kvinner om de har lyst til å gjøre noe med dette, sier han.

Ellingsen, som til daglig jobber i Fosna-Folket, har kvinnelig redaktør. Han forteller at han har jobbet under redaktører av begge kjønn, både i store og små mediehus.

– Det er klart det er forskjeller med ledere som har andre hverdager og livserfaringer, og det er viktig at man har den representasjonen av mangfold.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken sto Jakob Ellingsen titulert som konserntillitsvalgt i Polaris Media, det riktige er tillitsvalgt. Feilen ble rettet 29.07.24 kl. 15.12.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS