Av totalt 88 Amedia-redaktører, er 20 av dem kvinner og 68 menn. Det tilsvarer en kvinnelig redaktørandel på 23 prosent, viser Medier24s gjennomgang.
Siste gang Medier24 foretok en lignende telling for to år siden var 16 av 82 redaktører i Amedia kvinner - noe som tilsvarer en kvinnelig redaktørandel på 20 prosent.
Se oversikten nederst i saken.
Amedias egen gjennomgang fra juni viser 90 redaktører, hvorav 68 er menn og 22 er kvinner - en andel på 24 prosent.
Blant alle Amedias faste ansatte i Norge er 43 prosent kvinner - i konsernledelsen er andelen 30 prosent.
Mens den kvinnelige gjennomsnittslønnen ligger på 681 000 kroner, er den mannlige gjennomsnittslønnen på 765 000 kroner, ifølge årsrapporten fra 2023.
– Ikke tilfreds med dette
Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia forteller at de har jobbet mye med å øke kvinneandelen de siste fire årene.
– Jeg er ikke tilfreds med dette. Vi har de siste årene hatt et uttalt mål om å ha minimum 40 prosent kvinnelige redaktører. Det skjer ikke åpenbart ikke over natten, men jeg er opptatt av god fremdrift, sier Opdahl til Medier24.
Med 23 prosent andel kvinnelige redaktører er dermed Amedia et godt stykke unna å nå sitt eget mål på 40 prosent.
Opdahl forteller at problemstillingen stadig er tema i konsernledelsen, senest like før sommeren.
– Det er behov for flere målrettede og skarpe tiltak. Vi begynte å få bra trekkraft i en periode, men det siste halvannet året har det egentlig stagnert. Da må vi spørre oss hvorfor, og gjøre noe med det.
Konsernet har allerede iverksatt flere tiltak for å få fortgang i utviklingen. Til høsten arrangeres det en egen samling for kvinnelige redaktører, i tillegg vil det Amedia omtaler som «Kvinneløftet» være på agendaen både under høstens redaktørforum og ledersamling.
Opdahl peker også på behovet for bredt fokus på etterfølgerplanlegging, hvor Amedias målsettinger er premissgivende:
– Skal vi lykkes med dette så må alle redaktører og ledere i Amedia ha et bevisst forhold til problemstillingen. Vi vil ikke lykkes hver gang, det er ikke nødvendigvis riktig heller. Men vi må søke å ha kvalifiserte kvinnelige kandidater i alle prosesser.
Samtidig forteller Opdahl at de underliggende tallene viser en positiv utvikling.
– Vi har både talentprogrammer og utviklingsprogrammer for strategisk ledelse, hvor vi ser en fin fremvekst av dyktige damer som søker å ta mer ansvar. Det gjør at jeg er sikker på at vi vil nå målene våre. Men jeg er en utålmodig sjel, og er opptatt av fremdrift og resultater.
Når det gjelder forskjellene mellom kvinner og menn på lønn i Amedia, svarer Opdahl dette:
– Det reflekteres nok inn i at det er flere menn som har ledende stillinger. Det kan selvsagt også være faktorer som ansiennitet som spiller inn, går vi noen tiår tilbake var mediebransjen svært mannsdominert. Men vi skal ha en likelønnspolitikk i Amedia - punktum finale.
– Ikke noe man bare løser med et knips
Amedia-sjefen er også opptatt av at konsernet skal være god arbeidsgiver for dagens redaktører:
– Vi har et faglig sterkt redaktørkollegium i Amedia, og vi skal være en stabil og god foresatt for dem også. Så dette er ikke noe man bare løser med et knips, men det må skje over tid. Og med et kollektivt fokus.
Opdahl mener en bedre kjønnsbalanse er kommersielt smart - og nødvendig for Amedia.
– Forutsetningen vår for å treffe leserne ute i markedet totalt sett, er bedre når sammensetningen av redaktørkollegiet vårt reflekterer lesermarkedet i større grad.
Amedia-sjefen trekker også fram at rekruttering generelt er krevende utenfor større byer.
– Det har vi sett over tid. Mange av mediehusene våre ligger utenfor større byer. Noen ganger er det å få tilgang på den kompetansen som mediehusene fortjener, krevende nok i seg selv. Da er man nødt til å fokusere på å ha gode og stabile redaktører, helt uavhengig av kjønn.
– Da er man nødt til å fokusere på å ha gode og stabile redaktører, helt uavhengig av kjønn.
I Amedias konsernledelse er tre av ti kvinner: Hilde Norddal, Marte Ingul og Ingrid Skogrand.
Opdahl forteller at kjønnsbalansen har vært høyt på agendaen når de har rekruttert de siste årene, og skryter av kompetansen deres.
– Og dette handler ikke bare om prosenter. Dette handler også om hvilke stillinger vi får dyktige kvinner til å representere i Amedia. Der er jeg svært tilfreds, og vi har tre sterke kvinner i tydelige nøkkelroller i Amedias konsernledelse.
– Men kunne balansen i ledergruppen vært bedre?
– Ja. Helt sikkert. Og målsettingen må være lik. Men jeg må si at jeg er veldig fornøyd med folkene som sitter i ledelsen per i dag. Neste gang det er behov for å rekruttere, så er dette selvfølgelig ting som er oppe på agendaen. Dette er en dynamisk prosess, hvor vi har gjort fremskritt de siste årene både når det gjelder kjønnsbalanse og ansvarsfordeling, svarer Opdahl.
Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken sto Edvard Muli Langen registrert som kvinne i én av tre oppføringer i tabellen - feilen påvirker ikke tellingen og ble rettet 29.07.24, kl. 10.50.
Merknad
Vi har gått gjennom alle de norske avisene Amedia har oppført i sin egen oversikt, og tatt utgangspunkt i redaktøren som står oppført i kolofonen på hver avis.
Vi tar forbehold om det i enkelte tilfeller kan være feil.
I tilfeller hvor en avis har konstituert redaktør, har vi valgt å telle redaktøren som er konstituert.
Det står ikke alltid oppført i kolofonen om redaktøren er konstituert.
Opptellingen ble gjort 24. juli.
Vi har valgt å gjennomføre opptellingen på denne måten fordi det gir et øyeblikksbilde av hvem som er redaktører i konsernene, og det gjør det mulig for oss å gå gjennom to ulike konsern på samme måte.