Sjefredaktør i Sandefjords Blad, Steinar Ulrichsen og sjefredaktør i Østlands-Posten, Eirik Haugen.

Østlands-Posten og Sandefjords Blad går sammen om graveprosjekt

– Et voldsomt løft å kunne gi en slik dybdejournalistikk til våre lesere, sier sjefredaktør i Østlands-Posten, Eirik Haugen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Naboavisene Østlands-Posten (ØP) og Sandefjords Blad (SB) har for første gang i historien slått sammen flere ressurser. Det har resultert i et felles graveprosjekt i strandsonen.

Forrige lørdag ble første av flere saker publisert hos avisene, etter en god måned med intenst arbeid, men allerede før jul i fjor begynte praten å gå.

– Det er et svært prosjekt. Vi har søkt innsyn i tusenvis av dokumenter, sammenlignet bilder og flydd drone. Da har det vært fint å slå sammen journalistiske ressurser, forteller sjefredaktør i ØP, Eirik Haugen til Medier24.

Naboavisene er begge med i Amedia-konsernet. Med kort geografisk avstand og felles kystlinje og områder forteller Haugen at det var naturlig å se på et samarbeid.

– Det har vært mange enkeltsaker opp gjennom årene. Dette er en anledning til å gå ordentlig grundig inn i det og fortelle hele historien om hvordan strandsoneproblematikken kom til. Vi visste det var en sak mange var interessert i, og der har vi felles interesse med SB, forteller Haugen.

Per Albrigtsen og Håvard Wannebo er de to journalistene fra Østlands-Posten som har jobbet med strandsonen-prosjektet

Fikk midler

For å få til samarbeidet har begge redaksjonene tatt ut to journalister hver til å jobbe med graveprosjektet.

– Vi søkte midler og fikk det fra Fritt Ord. Så har Amedia et eget gravefond som ble opprettet i fjor. Vi fikk litt midler til å hyre inn litt vikarer slik at vi fikk ta folk på heltid ut. Det er første gang vi har tatt journalistressurser ut i mange uker slik vi har gjort det, forteller Haugen.

Sjefredaktør i SB, Steinar Ulrichsen, forteller at de har brukt hovedsakelig to journalister på gravearbeidet.

– Men det har vært flere som har vært inne på sakene. Planen er at mange skal være med, sier han.

Og det vil komme saker på løpende bånd fra begge redaksjoner utover sommeren og høsten, forteller redaktørene.

– Det er mer enn nok å følge opp. Det kommer hele tiden inn tips, sier Ulrichsen.

God respons

Etter at de første sakene ble publisert har begge redaksjonene fått inn flere innspill.

– Det har kommet inn veldig mange tips om saker folk mener vi må se på med bygging innenfor 100-metersbeltet i strandsonen, forteller Haugen.

Både lesertallene og lesetiden er han også fornøyd med.

– Dette er lange saker som tar tid å komme seg gjennom. Her ser vi tydelig at lesetiden er utrolig lang på 5-6 minutter og veldig lite frafall. Lang lesetid betyr at det treffer og engasjerer, sier han.

Sandefjords Blad hadde lanseringshelgen en gratis fulldistribusjonsavis.

– Målet var å posisjonere avisen og si at her finner folk kvalitetsjournalistikk, sier SB-sjefen Ulrichsen, som legger til at sakene også hos dem har blitt lest lenge og godt.

Gir mersmak

Haugen forteller at de har et uttalt mål om å satse på å gå dypere inn i saker.

– Lokaljournalistikken er som regel mange saker man skal sjonglere. Jeg tror det er viktig at leserne ser at vi setter dagsorden og satser på journalistikken. For lesernes del er det veldig bra. Da ser de at det er en lokalavis som er aktiv i problemstillinger og gjør det skikkelig, forklarer Haugen.

– Og internt er det fint for enhver journalist å få tid avsatt til saker.

Ulrichsen merker også at gravingen og samarbeidet har gitt et løft.

– Som redaktør så er det å gjøre noen grep slik at folk internt og eksternt ser at vi gjør noe, det inspirerer litt og gjør at man kanskje har mer lyst til å jobbe med det. Det gir også en god følelse å treffe kollegaer i andre aviser. Dette gir absolutt mersmak, sier han.

Powered by Labrador CMS