Mandag denne uken publiserte Tønsberg Blad podkast serien «Strandkongene.» Den forteller historien om ulovlig bygging i Norges dyreste strandsone Tjøme, korrupsjonstiltaler og en rettssak som starter snart.
Responsen har gått over all forventning, og nå ligger den som nummer fire på Itunes-listen over True crime-podkaster i Norge.
Den fortsetter også å klatre på listene over de mest hørte podkastene i landet for hver dag som går.
Samfunnsredaktør i TB og journalist bak podkasten, Marie Olaussen, synes det er gøy å se hvor populær den har blitt.
– Det er veldig stas! Det er en sak som vi i TB kjenner veldig godt, og som er en kjempestor sak i lokalmiljøet. Samtidig har jeg fått meldinger fra folk som aldri har hørt historien, og som synes det var utrolig interessant, sier Olaussen til Medier24.
– Kjøpte seg en bok
I 2017 startet TB en satsing på podkaster. Men for Olaussen er dette første gang hun har laget en historiedrevet podkast fra feltet, og ikke i studio.
For å få til dette måtte hun gjøre noen forberedelser.
– Jeg kjøpte meg en bok om å lage radio, sier Olaussen mens hun ler.
– Jeg har vært papir- og nettjournalist i 17 år. For å lære å lage historiedrevet podkast leide vi inn Sindre Leganger som konsulent for en dag. Han er verdensmester til å lage knallbra podkast.
I løpet av fire år har TB skrevet over 500 saker om sakskomplekset. Utfordringen til Olaussen var å lage en fortelling som tar med mye, men som også lar mye ikke være sagt.
– For meg som journalist var det en ny hverdag. Det var litt mer kaotisk da det var mange løse tråder og historier som går i alle retninger. Samtidig var det utrolig spennende og morsomt, forteller hun.
– Stort marked i vekst
For to år siden spurte Medier24 Olaussen om hvor innbringende podkaster kan være for en lokalavis. Da svarte hun at det vil ta tid å bygge en lytterskare.
Hun ser fortsatt muligheter for å vokse
– Jeg tror fortsatt at det er et stort marked i vekst. Dette var en storeslem produksjon som var veldig ressurskrevende. Jeg har også tro på småskala produksjoner og at annonsører får opp øynene for dem, sier Olaussen som er glad for at hun fikk bruke tiden som trengtes for lage podkast-serien.
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i TB, Sigmund Kydland, synes det er veldig gøy at podkasten klatrer på listene.
– Jeg er veldig stolt og lykkelig. Dette er vårt første forsøk på True crime-podkast av litt omfang, og jeg er veldig imponert over medarbeiderne mine.