Klubbleder Eirik Løkkemoen Bjerklund (i midten) og Tiril Hartvin (til venstre) og Karl Martin Jakobsen i Avisa Oslo er sjokkert over Magne Storedals exit.

AO-klubbleder til Medier24: Magne Storedal måtte gå grunnet dårlige resultater

Avisa Oslo-redaktøren ble erstattet på dagen grunnet dårlige resultater, hevder klubben.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag ble det klart at Kristin Stoltenberg tar over som ansvarlig redaktør i Avisa Oslo (AO) etter Magne Storedal allerede tirsdag.

AO-klubben er triste over nyheten, og sier de fortsatt har mange spørsmål om hvorfor Storedal nå forlater jobben.

De svarene har ikke sittende AO-styreleder Morten Nilsen, som overfor Medier24 ikke vil kommentere hvorfor Storedal nå blir erstattet.

Flere kilder Medier24 har snakket med hevder Storedal har fått sparken. Dette vil heller ikke Nilsen kommentere.

Det reagerer AO-klubbleder Eirik Løkkemoen Bjerklund på.

Han mener redaksjonen allerede har fått svaret på exiten:

– Vil gjerne presisere en ting, siden styrelederen er så ordknapp: Vi har fått beskjeden/forklaringen at Magne har måttet slutte på grunn av resultatene våre, opplyser klubblederen overfor Medier24.

Han forteller at forklaringen ble gitt på allmøtet mandag, der både Storedal og Nilsen var tilstede.

Storedal selv har gjennom hele mandagen ikke besvart Medier24s henvendelser mandag, men bekrefter mandag ettermiddag overfor Kampanje at exiten skyldes resultatene.

– Grunnen jeg har fått oppgitt for at jeg ikke var ønsket med videre er for dårlige resultater, skriver Storedal til Kampanje.

Storedal skriver til Medier24 mandag kveld at han ikke har noe mer å tilføre enn det.

AO-klubben opplyser at Storedal selv uttalte på mandagens allmøte at han nå skal bli pensjonist.

For få abonnenter

De dårlige resultatene skal primært dreie seg om antall abonnenter, som i vinter lå på rundt 7000. Amedia-ledelsen skal imidlertid ha satt et langt høyere mål fra oppstarten i 2020.

Storedal innrømmet også overfor Medier24 før jul i fjor at utviklingen var for dårlig.

– Det er bare å erkjenne at de er for dårlige, i forhold til ambisjonene vi hadde da vi kom, sa Storedal da.

Han understreket da at målet var at avisen skulle doble sine 7000 abonnenter innen desember 2022.

Medier24 har forelagt sitatet og opplysningene fra klubblederen overfor styreleder Morten Nilsen.

I tillegg fikk han spørsmål om hvor gode resultater Storedal måtte ha fått for å få beholde jobben

Nilsen skriver følgende i en uttalelse:

«Amedia etablerte Avisa Oslo 30. november 2020. Midt i en krevende pandemi investerte vi tungt. Magne Storedal har ledet dette arbeidet i oppstartsfasen, som redaktør og daglig leder.

På knappe to år har han sammen med resten av redaksjonen etablert en sterk utfordrerposisjon på breaking news som vi er takknemlig for og stolte av, og som vi skal bygge videre på.

Avisa Oslo er kommet for å bli i hovedstaden og er en langsiktig satsing fra Amedia. Nå tar Kristin Stoltenberg over stafettpinnen og leder dette arbeidet videre over i neste fase. Vi har mål om enda sterkere abonnementsvekst, og dermed bli enda mer relevante for enda flere. Ambisjonen er å bli hele Oslos foretrukne lokalavis.

Utover dette kommenterer Amedia av prinsipp aldri detaljer eller spørsmål knyttet til medarbeideres arbeidsforhold»

Om den nye redaktøren Kristin Stoltenberg sa Nilsen tidligere mandag blant annet:

– Hun har fått gode og konkrete resultater hun har nådd i sin karriere. Vi kjenner henne godt, og vet hva vi får.

Tapte nær 1 million i uka

I tillegg til skuffende abonnent-tall, har AO også levert blodrøde tall siden lanseringen høsten 2020.

Regnskapstallene som kom i sommer viste at AO endte på et negativt årsresultat på -37,8 millioner kroner i fjor.

Det vil si at avisen tapte over 700.000 kroner i uka gjennom hele 2021.

Storedal var likevel ikke bekymret for AOs fremtid den gang.

– Avisa Oslo er kommet for å bli, og er en langsiktig satsing. 2021 var Avisa Oslos oppstartsår, og det reflekterer også tallene. Å etablere en heldigital hovedstadsavis som dekker hele Oslo koster, og vi er glad for at vi har solide eiere i ryggen, sa han til Medier24 i sommer.

Amedias konsernsjef Anders Opdahl henviser til styreleder Morten Nilsen.

Powered by Labrador CMS