30. november i fjor ble Avisa Oslo for første gang gjort tilgjengelig for leserne. Opplagstallene for første halvår i 2020 viste et opplag på 4497 for nettavisen.
Nå har antall abonnenter steget med nesten 3.000, til omtrent 7.300 ifølge redaktør Magne Storedal. Likevel mener Storedal at tallene ikke er gode nok, sett opp mot ambisjonene avisen hadde ved lansering.
– Det er bare å erkjenne at de er for dårlige, i forhold til ambisjonene vi hadde da vi kom, sier Storedal til Medier22.
Til sammenligning hadde Avisa Oslos søsteravis i Amedia, Trondheims-baserte Nidaros, over 6.300 i opplag i sitt første halvår i 2020. Om det sier Storedal:
– Når det gjelder Nidaros, hadde de solgt mange abonnement før en eneste artikkel ble publisert. Den «flying starten» fikk vi ikke, og vi hadde en mye lavere abonnementsbase etter fjorten dager enn det de hadde.
– Men det må vel også nevnes at Avisa Oslo skriver for en mye større by enn det Nidaros gjør?
– Det er selvfølgelig en innvending som jeg bare må akseptere.
I etterkant av publisering opplyser Avisa Oslo om at omtrent 60 prosent av stoffet deres publiseres åpent, slik at de har langt høyere lesertall enn antall abonnenter. Den siste måneden snitter nettavisen på 64.000 daglige brukere.
Håper på dobling til neste år
Samtidig mener Storedal at Avisa Oslos utvikling i abonnenter har vært god den siste tiden.
Til neste år må tallene stige enda mer, mener han.
– Vi legger på oss abonnent for abonnent, og tar mål på oss å komme kraftig opp fra dette nivået neste år. I høst har vi hatt en mer positiv utvikling på salg enn vi hadde på våren og sommeren, sier han.
– Hvor mange abonnenter bør Avisa Oslo ha på dette tidspunktet neste år?
– Vi må doble antallet fra 7000.
– Tror du det er realistisk?
– Gitt den farten vi har hatt i abonnentveksten den siste tiden, er det absolutt mulig. Vi har brukt mye av dette året til å bli kjent i byen, sier Storedal, og legger til at Avisa Oslos lesere er blitt mye bedre kjent med avisen i løpet av året.
Han har klare forhåpninger for 2022.
– Vi håper at kvaliteten som vi representerer, vil være enda mer salgsutløsende i 2022 enn den var i 2021, sier han.
Vil være byens vaktbikkje
Redaktør Storedal er klar på at han er fornøyd med innsatsen som Avisa Oslos ansatte har lagt ned i løpet av det siste året.
Han mener avisen har innfridd ønsket sitt om å være til stede i byen, der ting skjer.
– Det synes jeg vi har levert på. Vi har en yrkeskompetanse, en yrkeskultur og en tilstedeværelse i byen når det skjer noe, som vi er veldig stolte av, sier han.
– Hva må dere bli bedre på i 2022?
– Alt. Neida, sier Storedal og humrer. Så fortsetter han:
– Vi har sett at undersøkende, kritisk journalistikk er et tema som leserne er veldig «på». Vi må dyrke at vi er byens vaktbikkje i enda større grad. Vi har flere interessante prosjekter vi jobber med akkurat nå.
– Så handler det også om å skjønne og komme inn under huden på hva som rører seg i lokalsamfunnene.
– Har aldri opplevd maken
I går ble Avisa Oslos ettårsdag feiret i redaksjonen. Tilbakemeldingen om det første året fra de ansatte, om blant annet godt og støttende arbeidsmiljø, gjorde Storedal rørt.
– Jeg har aldri opplevd maken som den samstemte hyllesten av Avisa Oslo. Jeg tror ingen som var til stede vil si at jeg tar i for hardt, da, sier han.
Også klubbleder Eirik Løkkemoen Bjerklund mener arbeidsmiljøet er svært godt.
– Jeg har ikke like stort sammenligningsgrunnlag som Magne, men jeg har heller aldri jobbet et sted med et slikt arbeidsmiljø. Vi har det veldig gøy, både på jobb og utenfor jobb, sier Bjerklund til Medier24.
Og legger til:
– Jeg tror det handler mye om at vi er mange på omtrent samme alder, uten at jeg skal ta bort noe fra dem som er eldre enn meg og de fleste kollegene sine, sier han.