Da Amedia tirsdag annonserte at de kjøper det danske
konsernet Berlingske Media, stusset flere på at Amedia kjøpte alene.
I tiden
før salget var et faktum, gikk ryktene om at Amedia og Bonnier skulle kjøpe
konsernet sammen, og var i sluttsamtaler.
Etter kjøpet har det vært stille fra Bonnier om Berlingske,
men torsdag fortalte CEO Anders Eriksson til Dagens Media, at de var en av de
interesserte.
– Vi har hatt en dialog med DPG om Berlingske på et
tidligere tidspunkt. Men vi har ikke vært i prosessen på slutten, sier han.
På spørsmål om det var snakk om å gå inn sammen med Amedia, svarere
Eriksson nei, og at utgangspunktet var å kjøpe konsernet alene, eller gjøre en
form for fusjon.
Han ønsker ikke å kommentere hvorfor de ikke var med i
sluttspurten.
Eriksson synes et er positivt at Amedia er den nye eieren,
og tror det er bra for konsernet.
– Selv om det ikke fører til
økt konsolidering i det danske markedet, noe jeg tror ville vært bra, betyr det
økt konsolidering i det nordiske markedet.
Ryktene om Berlingske-salget svirret lenge i vinter. Ingen av konsernene ville kommentere ryktene, hverken i starten, eller da ryktene i forrige uke sa at Amedia og Bonnier var fremst i køen.
Da Amedia annonserte nyheten tirsdag, ble flere overrasket, også internt i Amedia-konsernet. Da spurte Medier24 Amedia-sjef Anders Opdahl om ryktene, og hva som hadde skjedd, svarte han:
– Det går alltid mange spekulasjoner rundt oppkjøp. Nå er fakta på bordet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no