Administrerende direktør i Bonnier News, Anders Eriksson

Bonnier News-sjefen: Var i dialog med Berlingske-eier

Anders Eriksson mener det er positivt at Amedia har kjøpt Berlingske. Selv var de interessent tidlig i prosessen.

Publisert

Da Amedia tirsdag annonserte at de kjøper det danske konsernet Berlingske Media, stusset flere på at Amedia kjøpte alene. 

I tiden før salget var et faktum, gikk ryktene om at Amedia og Bonnier skulle kjøpe konsernet sammen, og var i sluttsamtaler.

Etter kjøpet har det vært stille fra Bonnier om Berlingske, men torsdag fortalte CEO Anders Eriksson til Dagens Media, at de var en av de interesserte.

– Vi har hatt en dialog med DPG om Berlingske på et tidligere tidspunkt. Men vi har ikke vært i prosessen på slutten, sier han.

På spørsmål om det var snakk om å gå inn sammen med Amedia, svarere Eriksson nei, og at utgangspunktet var å kjøpe konsernet alene, eller gjøre en form for fusjon.

Han ønsker ikke å kommentere hvorfor de ikke var med i sluttspurten.

Eriksson synes et er positivt at Amedia er den nye eieren, og tror det er bra for konsernet.

– Selv om det ikke fører til økt konsolidering i det danske markedet, noe jeg tror ville vært bra, betyr det økt konsolidering i det nordiske markedet.

Ryktene om Berlingske-salget svirret lenge i vinter. Ingen av konsernene ville kommentere ryktene, hverken i starten, eller da ryktene i forrige uke sa at Amedia og Bonnier var fremst i køen. 

Da Amedia annonserte nyheten tirsdag, ble flere overrasket, også internt i Amedia-konsernet. Da spurte Medier24 Amedia-sjef Anders Opdahl om ryktene, og hva som hadde skjedd, svarte han: 

– Det går alltid mange spekulasjoner rundt oppkjøp. Nå er fakta på bordet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS