Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media og konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media og konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Konkurrentene om Amedia-kjøpet: 
– Et veldig krevende marked

Amedia stakk til slutt av med Berlingske Media. Nå sier Schibsted at de aldri var interessert i danskene, mens Polaris fortsetter å ikke ville kommentere ryktene.

Publisert

Tirsdag ble det kjent at Amedia kjøper det danske konsernet Berlingske Media.

De siste ukene har det vært knyttet mye spekulasjon rundt hvem som til slutt ville ende opp med det danske mediekonsernet.

I tillegg til Amedia, har også Schibsted og Polaris Media blitt nevnt i denne sammenhengen.

Schibsted Media-sjef Siv Juvik Tveitnes mener oppkjøpet er bra for Berlingske, Danmark og det nordiske mediemarkedet.

– Amedia er en solid og god medieeier. Dette er bra for mediene i Norden, sier Juvik Tveitnes.

Ikke vært Schibsteds agenda

I forkant av Amedias oppkjøp, var det flere spekulasjoner knyttet til at både Amedia og Schibsted var interessert i å kjøpe Berlingske Media.

Medieforsker Tellef Raabe trodde Schibsted var konsernet som passet best for danskene.

Juvik Tveitnes avkrefter at de noen gang var interessert.

– Vi har ikke vært en del av dette.

– Hvorfor ikke?

– Det har ikke vært på vår agenda å gå inn i Danmark. Vi er fokusert på markedene vi er i nå. Det er Norge og Sverige, svarer Juvik Tveitnes.

– Hvordan ser du på styrkeforholdet mellom Amedia og Schibsted etter oppkjøpet?

–Nå skal de inn i et helt nytt marked, og da må de fokusere på det. Jeg vet ikke om det endrer seg så mye i styrkeforholdet i det norske markedet. Her er vi det største medieselskapet i Norge, og har virksomheter i Sverige. Vi konsentrerer oss om de disse markedene.

– Tøft marked 

I pressemeldingen om oppkjøpet trekker Amedia fram konkurransen med de internasjonale teknologi-gigantene. Et tettere nordisk samarbeid mener de vil være avgjørende fremover.

Dette er Juvik Tveitnes enig i.

– Jeg tror på en videre nordisk konsolidering. Det er helt klart at vi vil se en videre konsolidering i det nordiske markedet.

På spørsmål om hvordan hun vurderer det danske markedet, trekker hun fram at de har vært mindre konsolidert.

– Det er et marked som ser en annen betalingsvilje for nyheter enn både Norge og Sverige. De har også lavere priser i annonsemarkedet. Det er nok et tøft marked i Danmark. Men derfor er det bra med solide medieeiere som vet hva de holder på med, og kan videreutvikle det markedet.

Vil ikke kommentere

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media gratulerer Amedia med et spennende oppkjøp.

– Det er interessant å se at norske mediekonsern kan gjøre den type oppkjøp i andre land, sier Koch til Medier24.

Også Polaris ble trukket inn i spekulasjonene rundt et oppkjøp av Berlingske Media. Da ønsket ikke Koch å kommentere ryktene. 

Nylig tjente konsernet en milliard kroner på å selge Schibsted-aksjer, og ble spurt om det skulle brukes til å kjøpe seg inn i Danmark. Senere har de bestemt at de pengene skal gå til utbytte.

Heller ikke nå ønsker han å si noe om Polaris var interessert i å kjøpe Berlingske Media.

Hva Amedias oppkjøp av Berlingske Media har å si for styrkeforholdet mellom Polaris og Amedia, er ikke Koch så opptatt av.

– Vi bygger vårt selskap på den måten vi gjør. Jeg føler ikke at Amedia er konkurrenten vår. Vi er i samme bransje, men jobber stort sett ved siden av hverandre. Våre konkurrenter er de store amerikanske selskapene.

– Får ikke noe gratis

Også Polaris-sjefen forklarer at det danske markedet er annerledes enn det norske og svenske.

– Det er et veldig krevende marked i Danmark. Du får ikke noe gratis av å gå inn der. Men de har sikkert gjort sine analyser på forhånd.

– Hvordan vurderer du det danske markedet?

– Danmark er et lite land. Det er ikke større enn Trøndelag, men det bor fem millioner i Danmark, fremfor en halv million som det gjør i Trøndelag. 

Ifølge Koch er det er mange mediehus og gratisaviser i det danske medielandskapet.

– Vi har ingen gratisaviser i Norge, men et enormt antall i Danmark. Det betyr at betalingsviljen for digitalt innhold er lav. Antall abonnenter er også lav, siden det er så mye gratis aviser og papir. I forhold til Norge og Sverige, så er det en reise å gjøre. Det er ingen grunn til at de ikke skal få til det, men de har en jobb å gjøre.

Koch er ikke like overbevist om at løsningen i kampen mot de internasjonale teknologi-gigantene er å bli enda mer nordiske.

– Jeg kan ikke se at det nødvendigvis er avgjørende. Jeg tror man skal jobbe med utgangspunkt i hvert enkelt land og gjøre en god jobb der. Jeg føler ikke at vi må bli nordisk for å lykkes over tid. Men at man må ha en viss størrelse, er det ingen tvil om.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

 

Powered by Labrador CMS