Nationen-redaktør Jannicke Engan, Avisa Oslo-redaktør Eirik Hoff Lysholm og Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum.

Mediegigant blir ikke med når Amedia kjøper Berlingske:
– Jeg var litt overrasket

En redaktør kaller oppkjøpet tøft og offensivt. Eirik Hoff Lysholm mener det er større enn da Schibsted kjøpte Aftonbladet

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag annonserte Amedia at de kjøper det danske konsernet Berlingske Media.

Redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier oppkjøpet er spennende, spesielt knyttet til samarbeid. De har allerede et godt samarbeid med den svenske tabloidavisen Expressen gjennom eierskapet i Bonnier.

– Med Berlingske får vi et samarbeid med danske BT. Og det samarbeidet kan både være å dele artikler og å lære av hverandre, sier Stavrum til Medier24.

Han legger til at det også er fordeler på teknologifronten.

– Når man ser på hvor mye både Bonnier og Amedia bruker på teknologi, må det være fordeler om man er flere til å dele på regningen, sier han.

– Litt overrasket

Stavrum sier at Amedia har vært veldig flinke til å utnytte at man eier mange aviser.

– Da kan man se hva som er «best practice». For eksempel på frekvensnedgang, hvor man har kunnet teste i ulike markeder hvilke dager som passer best, og lære av hverandre.

Han legger til at Nettavisen er en annerledes Amedia-avis, siden de er riksavis og aldri har vært papiravis.

– Dermed har ikke Amedia så mye å lære oss der. Men det har Expressen. Og jeg håper vi kan lære mye av BT. Så tror jeg vi kan lære bort noe også.

– Hva kan dere lære av BT?

– De har konkurrert i et tøft tabloid marked i Danmark. Men hvis jeg hadde visst hva jeg kunne lære av dem hadde jeg stjålet det for lenge siden.

Den siste tiden har spekulasjonen om hvem som skulle kjøpe konsernet gått i hele Skandinavia. 

Flere medier meldte i forrige uke at Bonnier sammen med Amedia var de heteste kandidatene. Men Amedia har kjøpt konsernet alene.

– Jeg var litt overrasket. I likhet med andre som har fulgt dette, har jeg antatt at de var sammen med Bonnier. Men slik jeg forstår det har det vært en Amedia-prosess lenge. Så der skal Amedia ha honnør, sier han.

– Offensivt

Sjefredaktør i Avisa Oslo, Eirik Hoff Lysholm, sier han synes oppkjøpet er kjempekult.

– Det er tøft, det er offensivt, det er solide aviser som vi kan lære av, og vi kan hjelpe dem med innlogging og systemer, sier Hoff Lysholm til Medier24 og legger til: 

– Dette er enda større enn da Schibsted kjøpte svenske Aftonbladet.

Hoff Lysholm mener oppkjøpet viser at Amedia er opptatt av journalistikk, og at det betyr noe.

– Hva kan Avisa Oslo få ut av dette oppkjøpet? 

– Det er for tidlig å si, men for Avisa Oslo er det viktig med et Amedia som lykkes og er sterkt.

Han sier han ikke ser noen utfordringer med oppkjøpet.

– Det måtte være om man hadde kjøpt for dyrt, men det tror jeg ikke Amedia har gjort. Jeg tror bare dette er kjempespennende. Det gjør Amedia solide, og jeg garanterer at det gjør de danske avisene bedre.

– Kan hjelpe oss

Ansvarlig redaktør i Nationen, Jannicke Engan, har tro på at Amedia vil bli mer slagkraftig internasjonalt ved å kjøpe det danske konsernet.

– Vi er i konkurranse med Schibsted og alle de norske mediehusene, men vi er også hele tiden i konkurranse med de store, internasjonale mediene. Vi må hele tiden ha tjenester og løsninger som er konkurransedyktige. Dette kan hjelpe oss på det, sier hun.

Oppkjøpet kan føre til at Amedia løfter seg på flere områder, tror hun, men hun ser de umiddelbare fordelene først og fremst på teknologi.

– Det er nok mye å hente etter hvert, men akkurat nå er det nok det som ligger først i panna; at ved å være større, bredere og med mer internasjonal kompetanse, vil det være med på å styrke oss på det digitale, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS