Tirsdag annonserte Amedia at de kjøper det danske konsernet
Berlingske Media.
Redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier oppkjøpet er
spennende, spesielt knyttet til samarbeid. De har allerede et godt samarbeid med
den svenske tabloidavisen Expressen gjennom eierskapet i Bonnier.
– Med Berlingske får vi et
samarbeid med danske BT. Og det samarbeidet kan både være å dele artikler og å
lære av hverandre, sier Stavrum til Medier24.
Han legger til at det også er
fordeler på teknologifronten.
– Når man ser på hvor mye
både Bonnier og Amedia bruker på teknologi, må det være fordeler om man er flere
til å dele på regningen, sier han.
– Litt overrasket
Stavrum sier at Amedia har vært veldig flinke til å utnytte
at man eier mange aviser.
– Da kan man se hva som er «best
practice». For eksempel på frekvensnedgang, hvor man har kunnet teste i ulike markeder
hvilke dager som passer best, og lære av hverandre.
Han legger til at Nettavisen er en annerledes Amedia-avis,
siden de er riksavis og aldri har vært papiravis.
– Dermed har ikke Amedia så mye
å lære oss der. Men det har Expressen. Og jeg håper vi kan lære mye av BT. Så
tror jeg vi kan lære bort noe også.
– Hva kan dere lære av BT?
– De har konkurrert i et tøft
tabloid marked i Danmark. Men hvis jeg hadde visst hva jeg kunne lære av dem hadde
jeg stjålet det for lenge siden.
Den siste tiden har spekulasjonen om hvem som skulle kjøpe
konsernet gått i hele Skandinavia.
Flere medier meldte i forrige uke at Bonnier
sammen med Amedia var de heteste kandidatene. Men Amedia har kjøpt konsernet
alene.
– Jeg var litt overrasket. I likhet
med andre som har fulgt dette, har jeg antatt at de var sammen med Bonnier. Men
slik jeg forstår det har det vært en Amedia-prosess lenge. Så der skal Amedia
ha honnør, sier han.
– Offensivt
Sjefredaktør i Avisa Oslo, Eirik Hoff Lysholm, sier han
synes oppkjøpet er kjempekult.
– Det er tøft, det er offensivt,
det er solide aviser som vi kan lære av, og vi kan hjelpe dem med innlogging og
systemer, sier Hoff Lysholm til Medier24 og legger til:
– Dette er enda større enn da Schibsted kjøpte svenske Aftonbladet.
Hoff Lysholm mener oppkjøpet viser at Amedia er opptatt av
journalistikk, og at det betyr noe.
– Hva kan Avisa Oslo få ut av
dette oppkjøpet?
– Det er for tidlig å si, men
for Avisa Oslo er det viktig med et Amedia som lykkes og er sterkt.
Han sier han ikke ser noen utfordringer med oppkjøpet.
– Det måtte være om man hadde
kjøpt for dyrt, men det tror jeg ikke Amedia har gjort. Jeg tror bare dette er
kjempespennende. Det gjør Amedia solide, og jeg garanterer at det gjør de
danske avisene bedre.
– Kan hjelpe oss
Ansvarlig redaktør i Nationen, Jannicke Engan, har tro på at Amedia vil bli mer slagkraftig internasjonalt ved å kjøpe det danske konsernet.
– Vi er i konkurranse med Schibsted og alle de norske mediehusene, men vi er også hele tiden i konkurranse med de store, internasjonale mediene. Vi må hele tiden ha tjenester og løsninger som er konkurransedyktige. Dette kan hjelpe oss på det, sier hun.
Oppkjøpet kan føre til at Amedia løfter seg på flere områder, tror hun, men hun ser de umiddelbare fordelene først og fremst på teknologi.
– Det er nok mye å hente etter hvert, men akkurat nå er det nok det som ligger først i panna; at ved å være større, bredere og med mer internasjonal kompetanse, vil det være med på å styrke oss på det digitale, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no