Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fram de ferskeste lesertallene for avisene, for andre kvartal.
Tallene viser at 81 prosent av befolkningen leser daglig minst én avis på papir eller via digitale flater, en nedgang på to prosent fra samme kvartal i fjor.
Og mens VG taper og Dagbladet og TV 2 tar innpå, har flere aviser blødd lesere.
Se listen nederst i saken.
Har rekord på opplag
Morgenbladet har en nedgang på 18,7 prosent mot andre kvartal i 2021.
Sjefredaktør i Morgenbladet, Sun Heidi Sæbø, forteller til Medier24 at de registrerer utviklingen i lesertallene.
– Nedgangen der har vært jevn de siste årene, sier hun og legger til:
– Det som er vanskelig å skjønne er at dette skjer parallelt med en historisk sterk vekst i abonnement- og abonnementsinntekter. For hver opplagsmåling i det siste har vi satt stadig nye rekorder, sier Sæbø.
Hun legger til at de måles feil på e-avis i lesertallene.
– Det vi vet er at vi måles litt feil, fordi vi har en e-avis i uka, som da deles på syv dager, sier hun.
Har strammet inn plussing av innhold
Altaposten går fra rundt 12.500 daglige lesere til litt over 8.000 - en nedgang på rundt 34 prosent sammenlignet med Q2 2021.
– Det er selvfølgelig tøffe tall, det er det ingen tvil om, sier sjefredaktør Rolf Edmund Lund til Medier24.
Forklaringen hans ligger i at avisa har strammet til med plussing, samt redusert antall innlegg på Facebook.
Plussingen har ført til opplagsvekst. Han forteller at opplaget nå er på over 5.000.
– Nå har vi åtte av ti som betaler for sakene. Tidligere hadde vi mange gratispassasjerer. Vi regnet med at det ville få betydning for de digitale lesertallene.
Han spør dog om de må justere på plussingen, og viser blant annet til hendelsesnyheter.
– Det er et informasjonsbehov i regionen. Ut fra slike tall og egne tall er vi nødt å se på om vi har strammet for hardt til, sier han.
En overgangsfase
Eidsvoll Ullensaker Blad (EUB) har en nedgang på 24,6 prosent.
Sjefredaktør Bjørn Inge Raufoss sier til Medier24 at endringer i teknologi hos mediehusene kan påvirke lesertall i perioder, siden tallene er hentet i en kombinasjon av tekniske data på digitale flater og intervjubaserte metoder.
– EUB er et eksempel på dette, hvor overgangen til Amedia i en periode medfører mindre trafikk fra Google-søk og trafikk på historiske artikler. Samtidig krever nye apper ofte oppdateringer av brukerne selv for å gi tellende trafikk.
Han legger til at andre trafikkendringer også kan oppstå i en overgangsfase.
– Det ser ut til at trafikken til EUB er på vei opp igjen, og om vi ser på snittet for Q3 så langt, øker nivåene på alle flater sammenlignet med Q2 (mobil, desktop, nettbrett og eAvis), sier han og legger til:
– Vi ser fram til opplagstallene som blir offentliggjort tirsdag og er trygge på at disse vil vise en helt annen historie for EUBs vedkommende.