Konsernsjef i Amedia, Anders OpdahlFoto: Torill Henriksen
Amedia-sjefen: – Det er ikke så mange flere større knep i kostnadsboka
Anders Opdahl åpner opp om utfordringene konsernet står ovenfor. Han er klar på at Amedia må ha noe mer enn klassiske nettaviser for å treffe de unge brukerne.
De siste årene har Amedia vært på oppkjøpsraid. Konsernet
har startet opp og kjøpt aviser landet rundt - i tillegg øker listen over partneraviser.
Selv om pilene peker nedover i regnskapet, er konsernet gjeldfritt,
og den digitale lønnsomheten stiger.
Medier24 har satt seg ned med konsernsjef Anders Opdahl for
å snakke om utfordringene og mulighetene Amedia står ovenfor, og hva de skal
bruke penger på fremover.
For å opprettholde den digitale lønnsomheten over tid - er
særlig én ting viktig, mener Opdahl.
– Vi er i en situasjon hvor vi på den ene siden er nødt til å investere i teknologi, samtidig som både topp- og bunnlinje er under press, sier Opdahl.
– Men det er realiteten vi står ovenfor. Det er ikke så mange flere større knep i kostnadsboka.
– Utfordringene er like for alle, og samarbeid og skala er helt avgjørende både for å beskytte vår redaksjonelle kraft, og samtidig være i stand til å levere brukeropplevelser som kan konkurrere i det som for lengst er blitt et globalt mediemarked.
– Helt vanvittig
Konsernet økte opplagsinntektene med 169 millioner kroner i
2023 mot året før. Samtidig falt resultatet med 83 millioner, og endte på 287
millioner.
Medier24 har tidligere gått igjennom driftsmarginen og
konsernbidragene til Amedia-avisene. Tallene viser at 78 av 91 aviser gikk med
overskudd i 2023, og at gjennomsnittlig driftsmargin var på 3,3 prosent.
Det er
sju prosentpoeng over gjennomsnittet for alle aviser i Norge.
Opdahl trekker frem +Alt som en av suksessene til
lokalavisene. Amedia lanserte tilbudet i 2020, og var det første konsernet i
Norge som tilbød bundlepakke av aviser.
– +Alt har styrket forbrukermarkedsøkonomien helt vanvittig,
sier Opdahl.
Han påpeker at tilbudet spesielt er bra for mindre aviser fordi de får høyere inntekter når lokale brukere betaler mer for å få +Alt.
– Og det er viktig for de større avisene, som Nordlys og
Østlendingen, at de små avisene er en del av verdiforslaget. For det er Pluss
Alt, ikke «pluss litt av hvert».
Opdahl påpeker også at det at pengene de betaler for +Alt
skal gå til avisen brukerne har abonnement på først, er viktig.
– For det skal kjennes godt for leserne å sende pengene rett
til for eksempel Ringsaker Blad og ikke andre steder. Det ligger noe
relasjonelt der også.
– Så man benytter seg av folks kjærlighet for
hjemstedet?
– Ja, for det er lokalsamfunnet det handler om. Det handler
om nærhet. Selv om vi går over i full digitalisering, selv med kunstig
intelligens, og med en global mediekonkurranse: Når du står i Tromsø, skal det
være kirken, banken og avisa.
Samtidig mener Opdahl at nettavisene ikke er nok, hvis
man skal nå flere brukere.
– De nettavisene vi har er perfekte for en som meg, som er
midt i livet. Og nettavisene som vi kjenner dem kommer til å leve i 50 år. Men
hvis vi skal attrahere nye brukergrupper inn, må vi ha noe annet.
Han påpeker at unge målgrupper ikke ser logikken i en
klassisk nettavis.
– De er ikke vokst opp med en front, de er vokst opp med en
feed. Og det stikker helt nye krav til oss i forhold til hvordan vi skal drive
innholdsproduksjon.
Opdahl legger til at Amedia kan lage så mye journalistikk de
bare vil, men at det ikke hjelper om man ikke har en fornuftig måte i
distribuere på.
– Vi må lykkes med god og intuitiv distribusjon til de
målgruppene som etter hvert skal ha stasjonsvogn, hund, katt og barn. Vi må ha
produkter tilpasset den medievirkeligheten de er vokst opp i, og det krever
investeringer.
Opdahl mener det er to måter å løse utfordringen på.
– Enten å jobbe godt med kostnader, eller å utvikle konsern,
finne partnerskap og jobbe godt sammen med andre.
– Har ikke løst problemet
– Sol-sjef Hilde Schjerve har sagt at hun har troen på
de redaktørstyrte forsidene i fremtiden. Har du tro på forsidene?
– Jeg har troen på destinasjonen. Men den klassiske,
analoge, vertikale siden som vi tok ut fra papiravislogikken?, spør Opdahl og
forklarer:
– Vi har et vertikalt produkt med logo og kolofon. Hvorfor
har vi egentlig det? Hvis vi ikke hadde brukt tankegangen fra papiravisen når
vi skulle lage et digitalt produkt, ville den ikke sett ut som den gjør. Og det
problemet har vi ikke løst. Vi har flyttet oss litt fremover. Men hvis vi
virkelig skal ha effekt av de investeringene, så må det distribueres på en slik
måte at man detter «dette er smooth, dette er bra». Og det kommer til å
koste.
– Rekker man å få til den nye teknologien for å nå de
målgruppene før papiravisen dør og pengene forsvinner da?
– Ja, det må vi jo. Og det er her vi må
investere nå. For vi må bare innse at kostnadene øker. Og alle konsernene har
teknologikostnader.
Han legger til at behovene ikke er forskjellige:
– Så hva om man legger infrastrukturen og
teknologikostnadene oppå hverandre, og at istedenfor å betale 100 prosent,
betaler 60 prosent. Da deler man på en synergi som sikrer redaksjonell
kapasitet.
– Det er ganske sprøtt at vi ikke har kommet lenger i den
diskusjonen.
– Er det fordi man er for stolt av den innloggingen
man har?
– For oss er det to fakta vi må forholde oss til. Vi valgte
mobilnummer som idenfikator. Det gjør at 90 prosent av våre sidevisninger er
innlogget, som er unikt. Og den fordelen kommer vi ikke til å gi fra oss. Men
vi deler den gjerne med andre, sier Opdahl.
Han sier at en kombinasjon av tilfeldigheter og dyktigheter,
gjorde at Aid har blitt ekstremt avgjørende for forretningsutviklingen til
Amedia.
– Vi kan ikke tillate oss å gå over til noe annet. Da hadde
alle redaktørene og journalistene fyrt seg opp. Men vi inviterer gjerne andre
inn.
Opdahl legger til at det fremdeles er en jobb å gjøre på
teknologifronten.
– Men at alle i prinsippet burde bruke samme teknologi i
disse spørsmålene, er for meg ganske åpenbart.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no