Saken oppdateres
Tidligere i år kritiserte flere mediekonsern NRK-plakaten da den ble lagt ut på høring, og tok til ordet for at NRKs tilstedeværelse på nett er blitt for sterk.
Schibsted mener at NRKs tilstedeværelse på nett var «det desidert viktigste hinderet for nødvendig abonnementsvekst» for blant annet Aftenposten.
Nå er det klart at regjeringen ikke ønsker å begrense NRKs tilstedeværelse på nett.
Regjeringen mener at er viktig at publikum finner fram til innhold fra NRK på de samme plattformene som de vanligvis benytter til å konsumere medieinnhold.
«NRK må kunne forsvare sin plass i det digitale mediemarkedet i takt med at befolkningen gradvis flytter sin mediebruk bort fra tradisjonelle plattformer. En begrensning på nett kan redusere NRKs mulighet til nå ut til hele befolkningen, særlig blant de gruppene som i mindre grad enn andre benytter seg av NRKs tilbud på radio og tv», skriver kulturdepartementet i statsbudsjettet.
Regjeringen beslutning samsvarer med det Medietilsynet konkluderte i deres rapport om NRKs bidrag til mediemangfoldet, som ikke går inn for en begrensning av NRKs tilstedeværelse på nett.
Regjeringen stiller seg bak Medietilsynets vurderinger, og peker på at NRKs økende tilstedeværelse på nett vil virke skjerpende på de kommersielle konkurrentene.
«Med bakgrunn i Medietilsynets vurderinger legger departementet til grunn at konkurransen er positiv for tilbudet til publikum og det samlede mediemangfoldet i Norge», konkluderer kulturdepartementet.
Samtidig ble det klart at regjeringen øker støtten til NRK med 86 millioner kroner.
Kulturminister Anette Trettebergstuen annonserte også et fireårig styringssignal for mediestøtten.
Her foreslår regjeringen at den direkte mediestøtten i perioden 2024 til 2026 årlig justeres for pris- og lønnsvekst.
I statsbudsjettet kommer også regjeringen med en endring av NRK-plakaten.
Blant justeringene er å gjøre beredskapsforpliktelsen til NRK plattformuavhengig.