Denne uken pryder Aller Medias TV-direktør, Mads A. Andersen, og hans kone, Nadya Khamitskaya, forsiden av ukebladet Se og Hør Extra.
Saken handler om Khamitskaya, som er kjent fra TV 2-programmet Skal vi danse og som i høst har deltatt i NRK-programmet Mesternes mester.
Se og Hør opplyste imidlertid ikke om Andersens rolle i Aller Media, som eier Se og Hør, noe sted i saken.
Ansvarlig redaktør i Se og Hør, Ulf André Andersen, sier det hele var en feil.
– Vi burde ha opplyst om det, og det er en glipp fra vår side, sier Andersen til Medier24.
– I de to foregående sakene dere har skrevet om Khamitskaya, er dette heller ikke opplyst om. Er dette også feil?
– Ja, det er også en glipp fra vår side. Dette tar vi på alvor, og retter opp i det.
– Hvilke vurderinger gjør dere når dere omtaler kjendiser med tette bånd til ansatte i deres eget konsern?
– Da er det vår oppgave å opplyse om det (båndene, journ.anm.) så leserne blir gjort klar over det, sier Andersen.
– Ingen store utfordringer
Mads A. Andersen mener det er naturlig at Se og Hør opplyser om hans rolle som TV-direktør i Aller Media.
Han mener at det ikke er utfordrende at han har en slik rolle i mediekonsernet, samtidig som hans kone er kjendis.
– Dette gir meg ingen store utfordringer. I Se og Hør er jeg først og fremst avbildet som Nadyas ektemann og leder av hennes private heiagjeng, sier Andersen til Medier24.
Og fortsetter:
– Som TV-direktør i Aller Media jobber jeg med Se og Hørs digitale posisjon, og det kan med fordel informeres om i en sak. Av presseetiske grunner er det helt naturlig at mine forbindelser, utover å være posterboy, kommer fram.
– Så inhabil som det er mulig å bli
– Hva synes du om å være på forsiden av et medie som eies av samme konsern som du jobber i?
– Det har jeg egentlig veldig lite følelser knyttet til. Jeg har vært samboer og gift med Nadya i over ti år, og har levd med å være en slags «pluss-en» i alle de årene.
– Jeg er vant til at hennes status i det offentlige Norge, også til dels preger mitt liv, svarer Andersen.
TV-direktøren understreker samtidig at han ikke har noen som helst redaksjonell innflytelse på hva som publiseres i bladet Se og Hør.
Se og Hør og Dagbladets web-TV-satsing Rød Løper ligger imidlertid i Andersens portefølje i konsernet.
– Der er det lederen for kjendisdesken i Aller Media som har det løpende redaksjonelle ansvaret for det som publiseres. Det gjelder i særdeleshet alle publiseringer som omhandler min kone. Jeg er så inhabil som det er mulig å bli når det gjelder det, sier Andersen til slutt.