I den anledning holdt fjorårets vinner av prisen, Sun Heidi
Sæbø, et innlegg. Der tok hun blant annet opp det hun kalte «elefanten», Odd
Isungsets kommentar om hvorvidt det er utdatert med en kvinnepris.
– Jeg skal innrømme en ting, jeg tenkte på det i fjor da jeg vant. Er
jeg flink til kvinne å være? For det er ikke så kul følelse. Og så har jeg
tenkt litt rundt det, sier Sæbø og forklarer:
– Det er nok litt flåsete, men har vi noen gang sett en
mannlig skuespiller stå på scenen og motta en oscarstatuett og spørre «får jeg
den fordi jeg er mann?». Har vi sett en fotballspiller få gullballen og si «hvorfor
er det en egen kategori for menn?».
Likevel mener hun det ikke skader med en egen pris for kvinnelige ledere.
– Jeg tenker at det er ganske etablert at vi i mediebransjen
har mange priser, og hvis vi kan ha priser for beste sportsside, beste feature-sak
og beste lokalavis, så skader det ikke å ha en egen pris for kvinnelige ledere.
Sæbø var også enig med Isungset i at det nå sitter
kvinnelige sjefredaktører i flere store norske aviser, i tillegg til kringkastingssjef
i NRK.
– Det må jo bare bety at de som er nominert til prisen i år
er de beste av de beste, sier hun.
– Tryggest å ha menn i sjefsstolene
Sæbø påpeker også at det er en vei å gå:
– Hvis vi løfter blikket et hakk opp, til konsernsjefene, så
er det fortsatt slik at Amedia, Polaris, Mentor Medier, NHST og Aller Media
alle synes det er tryggest å ha menn i sjefsstolene. Så vi er ikke i
mål, sier hun.
Årets vinner av prisen ble sjefredaktør i Dagbladet,
Alexandra Beverfjord.
Medier24 har vært i kontakt med Beverfjord, som ikke har
noen kommentarer til debatten rundt at prisen er forbeholdt kvinner, og viser til Medienettverket,
som utdeler av prisen.
Da Beverfjord mottok prisen torsdag, sa hun til Medier24 at det var
uvant for henne å motta en pris som medieleder og at det ikke handlet om
enkeltprestasjoner.
– Det handler om stort lagarbeid. Mange enheter
som bidrar med store prestasjoner. I den grad jeg har fortjent pris er det
takket være folka jeg jobber sammen med og det de leverer.
Styreleder i Medienettverket, Jannicke Kjeilen Dyrøy, sier i et innlegg at Odd Isungsets timing med kritikken er dårlig. Hun skriver også at de vurderer å gjøre endringer i statuttene for prisen.
– Prisene våre samler og løfter toppledere og talenter som ikke nødvendigvis favnes av andre eksisterende mediepriser. Prisene oppleves fremdeles som viktige og relevante, samtidig som lederrollen er i bevegelse sammen med resten av samfunnet.