Alexandra Beverfjord ble kåret til årets kvinnelige medieleder
Foto: Cornelia Kristiansen
Alexandra Beverfjord er årets kvinnelige medieleder
Dagbladet-redaktøren stakk av med den gjeve prisen.
Under Medienettverkets høstmøte på Pressens Hus torsdag, ble prisen for årets kvinnelige medieleder utdelt.
Årets vinner med sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord. Hun var nominert til prisen sammen med Frøy Gudbrandsen (42), sjefredaktør i Bergens Tidende og Ingrid Skogrand (47), konserndirektør i Aller Media.
På samme arrangement ble også prisen for årets talent utdelt til Hallingdølen-redaktør Lillian Holden.
Fra scenen sa Beverfjord at det nesten var underlig å motta prisen. Til Medier24 utdyper hun:
– Det er jo litt uvant sånn sett. Men dette er jo ikke enkeltprestasjoner. Det handler om stort lagarbeid. Mange enheter som bidrar med store prestasjoner.I den grad jeg har fortjent pris er det takket være folka jeg jobber sammen med og det de leverer, sier hun og legger til:
– I likhet med den andre prisvinneren er jeg litt trøndersk orientert , jeg har også vokst opp med Nils Arne Eggen og den godfot-filosofien sitter djupt, ingen er større enn laget.
– Si en ting som gjør at du har fortjent prisen som handler om deg, da?
– Jeg jobber nok ganske grundig med strategi og analyse. Det er vel det som kjennetegner meg. Men igjen føler jeg at jeg ikke kan trekke fram at det er jeg som har gjort det er et kollektiv som har jobba med det, men det er kanskje en av styrkene jeg har, å jobbe med tall og analyse når vi jobber med strategi.
Juryen skriver i sin begrunnelse at vinneren har skapt resultater det nær sagt er umulig å ikke mene noe om:
Med sterke virkemidler og sjelden tydelighet har hun stått for en oppsiktsvekkende og effektiv redaksjonell strategiendring. Dette har skapt stor debatt, ikke minst i fagmiljøene - men også i enkelte lesersegmenter.
Strategien har resultert i at mediehuset har økt sin leserskare i rakettfart, ikke minst i yngre aldersgrupper. Et helt sentralt virkemiddel, ut over formspråket, er en beundringsverdig effektiv bruk av levende bilder. Årets kvinnelige medieleder har revitalisert en av landets fremste nyhetsmerkevarer, og skapt en helt ny konkurransedynamikk i det norske tabloidmarkedet. Vi snakker selvfølgelig om Dagbladets ansvarlige redaktør og administrerende direktør, Alexandra Beverfjord (45).
I anledning avisens 125-årsjubileum i 1994, kom boken “Utskjelt og utsolgt”. Det vil ikke overraske juryen om dette også har vært tittelen på Beverfjord og Dagbladets utrolig effektive strategiomlegging. Som leder er hun høyt aktet internt, og beskrives som krevende og resultatorientert med gode økonomiske resultater siden hun tiltrådte i stillingen, men også med en genuin interesse for menneskene rundt seg.
Posisjonsendringen Dagbladet har vært igjennom under Alexandra ledelse er av de helt sjeldne. Selvsagt er hun Årets kvinnelige medieleder.