Torsdag presenteres Norges nye kulturminister. Alexandra Beverfjord, Lars Helle, Elin Floberghagen og Tomas Bruvik har forventninger til den nye statsråden.

Dette er bransjens ønsker for ny kulturminister:
– Det må bli en medieminister

Både redaktørene og medieorganisasjonene er klare på hva de ønsker seg av den nye minister.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag blir en ny kulturminister presentert på slottsplassen.

Mange har allerede pekt på Anette Trettebergstuen (AP) som en sikker kandidat.

Mens vi venter på den endelige bekreftelsen på hvem som skal fylle Abid Rajas (V) sko, har Medier24 spurt flere pressetopper hva slags ønsker de har for en ny kulturminister.

Vil ha minister med visjoner

Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord har flere ønsker til den nye kulturministeren.

– Jeg håper vi kan få en kulturminister med visjoner og som fremmer moderne og offensiv mediepolitikk. Vi er i en verden med stadig mer fake news, og de redaktørstyrte mediene er viktigere enn noensinne, sier Beverfjord til Medier24.

Hun trekker tre områder som hun mener blir viktig fremover.

– Det første er mediebransjens rammevilkår opp mot de internasjonale konkurrentene. Det er viktig å se det store bildet der. Norske medier har tapt vesentlige inntekter, noe som har ført til en reduksjon i journalister i de private mediene som bør bekymre. Norge er et lite land med et lite mediemarked, og det er viktig at vi sikrer at de private mediene er konkurransedyktige.

I tillegg trekker Beverfjord frem den «antikvariske pressestøtteordningen».

– Medieformidlingen i dag er først og fremst digital. Men pressestøtteordningen favoriserer de som ikke utvikler seg i takt med tiden, sier hun og legger til:

– Det tredje er forholdet mellom NRK og den private delen av mediebransjen. Det er viktig at vi får en sunn balanse mellom de.

– Det må bli en medieminister

Generalsekretær for Landslaget for lokalaviser (LLA), Tomas Bruvik, peker på de ønsker mer støtte til lokalavisene.

– Vi ønsker en million kroner ekstra i støtte til de minste avisene. Vi er også opptatt av at det er tøft for mange av de mindre å få 50 prosent egen finansiering til innovasjonsstøtten som ble opprettet. Det er en høy egenandel, med det er spesielt viktig slik at man kan drive innovasjon, sier Bruvik til Medier24.

Han er også klar de ønsker at den kommende kulturministeren ser på utfordringene i møte med teknologi-gigantene, og mener ministeren må ha kunnskap om mediene.

– Det må bli en medieminister.

Bruvik understreker også at kulturministeren må ha kunnskaper om omstillingen bransjen nå befinner seg i.

– Vi står i en tid som vil bli knalltøft. Selv om opplagstallene går oppover, så vet vi at utfordringene er der. Vi er ikke nærheten av å være ferdig, og den verste omstillingen står igjen. Det meste av inntektene er fortsatt på papir.

– Må forstå feltet

Den kommende stabsredaktør i Dagbladet, nåværende sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle, er klar på at den nye kulturministeren må ha kunnskap om utfordringene som ligger i møte med det globale mediebildet.

– Det er viktig at den nye kulturministeren forstår feltet og politikken. Vedkommende må forstå det globale mediebildet. Medier24 hadde nylig en sak om hvor mye inntekter som har forsvunnet fra bransjen. Man må forstå samspillet og kontrastene i det globale mediebildet, sier Helle til Medier24.

Samtidig påpeker han at den kommende kulturministeren må jobbe for å ta vare på mediemangfoldet og kjenner de store utfordringene innenfor det norske markedet.

Han peker også på at kulturminister må jobbe for en sterk og selvstendig kringkaster.

– Det er viktig at kulturministeren ikke legger seg opp i hvem som blir kringkastingssjef, bare styreleder.

– Sterkere offentlighetslov

– Overordnet sett, er det aller viktigste for en medieminister å sørge for at alle grupper og innbyggere i Norge har et godt tilgjengelig medietilbud der de bor, sier Floberghagen til Medier24.

– Det handler om solide, brede mediestøtteordninger, og å ta tak i å styrke redaktørstyrte medier opp mot de globale plattformselskapene, sier Floberghagen.

– Hvilke utfordringer står i veien for at alle nordmenn skal ha et godt medietilbud?

– Det er økonomiske utfordringer, og utfordringer knyttet til digitalisering og innovasjon. Vi kan være stolte av mediemangfoldet vi har i dag, men må også bevare og styrke tilgangen til informasjon. En medieminister må jobbe aktivt for journalistikkens rammebetingelser, sier Floberghagen.

Generalsekretæren mener også at kulturministeren må stå opp for offentlighetsloven.

– Vedkommende må sørge for å være en bidragsyter til en sterkere offentlighetslov, og at det må være mulig å få tilgang til opplysninger og informasjon.

Powered by Labrador CMS