Torsdag legges opplag- og lesertall for 2022.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Magasinene øker digitalt - Hjemmet og Se og Hør er størst
– Gledelig å se en stabilisering i magasinmarkedet, sier Randi Øgrey i MBL.
Torsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) frem lesertallene for andre kvartal i 2022. Den viser at norske magasiner øker digitalt.
– Etter flere år med negativ utvikling er det gledelig å se en stabilisering i magasinmarkedet. At de magasinene som har satset digitalt nå også øker, viser at det er marked for god magasinjournalistikk også på nett, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.
Den digitale magasinlesingen øker og samtidig stabiliserer utviklingen seg for papirmagasinene, det viser ferske lesertall fra Kantar.
De målte nettstedene til forlagshusene øker, med digitale satsninger for Se og Hør, KK, Klikk og Vi.no. Se og Hør og KK øker også sin samlede dekning på tvers av papir og digitalt. Se og Hør har nå en daglig dekning på 576 000, mens KK totalt når ut til 288 000 på tvers av alle flater.
Samlet sett er det en tilbakegang på bare 0,3 prosent i daglig lesing av magasiner, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Det er en betydelig svakere tilbakegang enn vi har sett de siste årene.
Nå leser 20 prosent av den norske befolkningen over 12 år daglig minst ett magasin. Over halvparten av titlene kan vise til vekst, inkludert de to største ukebladene, Hjemmet og Se og Hør Tirsdag, som nå har henholdsvis 280 000 og 254 000 lesere. Bladene Traktor og Her & Nå øker mest, med 20 000 og 17 000 lesere.
I magasingruppen «Jakt/friluft» vokser alle de fire titlene, Alt om Fiske, Jakt, Jeger og Villmarksliv, og kategorien øker med det mest. Gruppen «Kvinne» øker også, takket være god vekst hos Kamille og stabil utvikling for KK, mens de andre bladgruppene har fått færre lesere i perioden.