Denne uken feirer Nettavisen 25 år, og bursdagen på mandag ble markert med diverse bakverk til de ansatte.
Mediehuset var også sjenerøs med gjærbaksten eksternt. For Nettavisen leverte nemlig boller til både VG og Dagbladet med den freidige oppfordringen om «å ta en bolle».
– Vi tenkte at det var lite sannsynlig at vi fikk noen oppmerksomhet fra storebror VG og avisen på Hasle, så da tenkte vi at vi kunne sende en liten koselig hilsen til dem. Det er vel ingen som ikke liker boller på en mandag, forteller direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen, til Medier24.
Skulle opprinnelig leie korps (!)
Han innrømmer at Nettavisen opprinnelig hadde tenkt å dra stuntet et par hakk lenger.
– Vi prøvde å finne et korps som kunne gå opp og ned Akersgata på 1. november, men fant ut at å hindre trafikken har politikerne i Oslo gjort nok for. Da i tillegg banneret vi skulle henge opp over gata med påskriften «Nettavisen først i 25 år» datt ned, så ble det bannere på noen utvalgte nettsteder i stedet, sier Nisja-Wilhelmsen.
Nettavisen er 25 år, men ikke helt voksen. Ikke helt.
Leder for VGs nyhetsavdeling, Eva-Therese Loo Grøttum, tok stuntet med et smil.
– Det var morsomt og hyggelig. Jeg vil gjerne gratulere Nettavisen med jubileum. 25 år er imponerende, sier hun til Medier24.
Hun legger til med et glis:
– Men det skal mer enn en pose med boller til for at Nettavisen skal dytte VG av pinnen.
Loo Grøttum mener likevel Nettavisen bidrar til en skjerpet digital kamp om leserne.
– Det er utrolig viktig at de digitale mediene følger hverandre, og bidrar til sterk konkurranse for å få best mulig innhold. Jeg ønsker Nettavisen all mulig lykke fremover, sier hun.
Dagbladets sjefredaktør Alexandra Beverfjord humret også godt over gjærbaksten.
– Slike stunt er jo bare herlige. Jeg vil benytte anledningen til å gratulere nettavisen med jubileet. Nettavisen har en særegen plass i det norske medielandskapet, sier hun til Medier24.
– De bidrar til mediemangfoldet med sine saker og med sin meningsjournalistikk. I tillegg vil jeg rose Nettavisen for å være innovative og kreative i arbeidet med å utvikle nye digitale inntektsbein - det er nødvendig for å kunne finansiere journalistikk i fremtiden, sier Beverfjord.