Full «caps-krig» mellom VG og Dagbladet: – Søtt. Som en lillebror som kopierer storebror

VG lagde «Make breaking great again»-capser. Da svarte Dagbladet med sin egen variant. – Minstemann i søskenflokken er rebellen, sier nyhetsredaktør Frode Hansen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Både VG og Dagbladet har giret opp satsingen sin på breaking news den siste tiden. 

VG markerte det hele med egne capser tidligere i vinter med påskriften «Make breaking great again», med klar henvisning til Donald Trumps kjente «Make America great again»-hodeplagg.

Det gikk selvsagt ikke upåaktet hen hos konkurrenten Dagbladet.

For nå har også mediehuset på Hasle trykket opp sine egne breaking-capser, men med påskriften «We made breaking great again» - og en gullpil.

– Ekstremt glad i effekter

Nyhetsredaktør i Dagbladet, Frode Hansen, sier en egen breaking-caps var en selvskreven ting.

– I Dagbladet er vi ekstremt glad i effekter og merchandise. Vi har allerede gullkopper, og måtte selvsagt også ha capser. Dette er bra for samholdet og motivasjonen i redaksjonen, sier han til Medier24.

– Jeg er veldig fornøyd med både design og farger. Vi har både en rød og svart, begge med gullpil, legger han til med smil. 

Hansen innrømmer at han lot seg inspirere av VGs variant.

– Jeg så VG-capsen på sosiale medier, og tenkte dette var en humoristisk svar til konkurransen mellom oss. I tillegg passer det bra for å beskrive oss. For vi har jobbet knallhardt med å gjøre nettopp «breaking news great again», sier han.

Og fortsetter: 

– Dagbladet har hatt en eksplosiv vekst det siste året, og vi ser at mye av den veksten er fordi vi har satset knallhardt på breaking news. Det er ekstremt viktig for oss å levere på nyheter, og vi jobber hardt for å være det foretrukne nettstedet for nyheter, sier Hansen.

Dagbladets nyhetsredaktør, Frode Hansen, nyter klikksuksessen med sin gullkopp.

 

– Som en søt lillebror

Hos VG i Akersgata tas capsnyheten i mot med store smil.

VGs nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken sier hun rett og slett ble sjarmert av bildet av Frode Hansen i sin breaking-caps.

– Min første reaksjon da jeg så bildet av Frode Hansen var «åh, det var søtt». Jeg er selv småbarnsmor til to små gutter. Når jeg ser Frode så tenker jeg på han som en lillebror som ser opp til sin storebror, og forsøker å kopiere han, sier hun til Medier24.

– Jeg gleder meg bare til at han kommer dit i livet hvor han innser at det beste er å finne seg selv, fremfor å kopiere storebror, legger Håndlykken til med et glis. 

Hun sier videre at VG tar breaking-konkurransen på alvor.

Dette er VGs breaking-lag. Fra venstre: Eva-Therese Loo Grøttum, Håvard Holten, Andreas Løf, Øystein Reistadbakk, Yasmin Sfrintzeris, Oda Leraan Skjetne og Robert Simsø.

– Vi synes denne konkurransen er helt topp, og tar ikke lett på den. Leserne fortjener en nyhetsformidler som tar breaking news på alvor. Dette gjør bare at vi skjerper oss, sier Håndlykken.

– Så er det selvsagt opp til leserne å vurdere hvem som er best. Men enn så lenge er det ikke noen tvil om at de har kåret en soleklar vinner i VG, sier hun.

– Minstemann er festens midtpunkt

Hansen er forlagt lillebror-skildringen fra Håndlykken, og sier følgende:

– Forskning viser at minstemann i søskenflokken er den som er rebellen. Han er trygg på seg selv, har carpe diem-mentalitet og er festens midtpunkt. Vi er glad for ha den rollen, og den har gitt oss en gulleffekt, sier han med et smil. 

– Ellers er jeg helt enig med Tora i at det er opp til leserne å vurdere hvem som er best. Konkurranse i både merchandise og breaking news er topp for alle, sier Hansen.  

Hansen sier at han nå håper og forventer at VG kommer med et svar på deres merchandise.

Det lover Håndlykken ettertrykkelig.

– Vi skal selvsagt svare. Vi finner oss ikke i å være på nivå med Dagbladet på noen områder, sier hun med et lurt smil.

Nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken i VG.

– Merker at Dagbladet har giret opp

Håndlykken understreker likevel at hun anerkjenner Dagbladets satsing. 

– Vi merker at Dagbladet har giret opp. Det er med på å skjerpe oss, og gjør at vi hele tiden må være fremme i skoene. Det er vi bare glade for, sier hun. 

– Vi jobber hele tiden med å bli bedre, for breaking trumfer alt. Det er det viktigste vi driver med. Vi er også opptatt av å ha flere lag i dekningen vår. Skal ha siste nytt, men også gode grafikker, avsløringene og de beste historiene. Det er summer av alt dette som gjør VG til det VG er. Det er det umulig å kopiere, sier Håndlykken.

Hun sier videre at hun er stolt over VGs nye breaking-gruppe, som ledes av breaking-sjef Robert Simsø. 

–  VG har Norges desidert smarteste og beste breaking-lag, som jobber beinhardt minutt for minutt for at Dagbladet ikke skal rokke en tomme ved vår posisjon som nummer en på breaking news, sier Håndlykken.

Powered by Labrador CMS