Under fremleggingen på Pressens hus i Oslo, hadde Raabe en panelsamtale med flere pressetopper, deriblant sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten.
Eilertsen sparte ikke på kruttet, da hun gikk inn på hva hun ønsket seg av NRK.
– Når de starter med nye ting, ta en runde med oss som må hente penger hver dag i et marked. Snakk litt med oss. Jeg ønsker meg et pålegg om at de må snakke med oss, sier Eilertsen og legger til:
– Inntil nylig var det litt «talk to the hand» og «det er Netflix som er utfordringen», sier hun og viser til et eksempel:
– Når de skal starte en daglig podkast som er helt lik den Aftenposten har, snakk litt med dem da. Spør om det blir lettere eller vanskeligere for dem, sier Eilertsen.
Hun påpeker at NRK har fordeler når de skal fortelle publikum om nysatsninger:
– NRK kan annonsere på riksdekkende fargefjernsyn rett før Dagsrevyen for sitt produkt, uten å bruke penger på det.
– Tøft for andre
Dagbladet-sjef Alexandra Beverfjord mente også det må stilles spørsmål om hvor stor og dominerende en statlig aktør skal være.
– Når man har et gratis tilbud for seks milliarder hvert år, blir det tøft for andre aktører. Norge er et lite marked, og når du får en aktør som er så stor, blir det selvfølgelig færre brukere for de andre, og da stiller man svakere mot tech-gigantene, sier hun.
De diskuterte også hvordan mediebransjen har utviklet
seg de siste årene. Trine Eilertsen snakket om debatten rundt Media Norge, konsolideringene som
ble gjort for 10–15 år siden.
– Det har vært helt avgjørende for at vi har klart oss så
bra. Nå ser vi at det var riktig og viktig å slå oss sammen.
Hun legger til at bransjen nå står ovenfor nye, store skifter,
og samtidig stor konkurranse.
– Fordelen NRK og TV 2 har er at de har video i det samme
markedet som vi konkurrerer i. Den fordelen har blitt akutt større de siste
årene.
Hvor mange langlesinger lørdag morgen?
Panelet ble også spurt av Raabe om hvordan de mener NRK bør
reguleres i tiden fremover.
– Alle her omfavner NRK og NRK sin posisjon, bare så det er
sagt. Det skjer mye i NRK som vi bryner oss mot, og det er bra, sier Eilertsen
og legger til at NRK har mye kunnskap om unge brukere, som de håper å få dele
av.
– Men så kan man diskutere hvor mange langlesning gravesaker
det er plass til. Vil NRK også har det på lørdag morgen, vil det påvirke DN, VG
og Aftenposten.
I tillegg til Eilertsen og Beverfjord, deltok nyhetsdirektør Jostein Østring Larsen i Amedia, konsernsjef Trond Sundnes i DN Media og konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media.
Raabe har levert doktorgradsavhandlingen til sensur ved University of Cambridge. Problemstillingen var hvorfor norske medier har kommet lenger enn andre land digitalt.
– Selvfølgelig har det vært krise
Raabe har også gått gjennom den økonomiske utviklingen i det norske avismarkedet og internasjonalt, og kalte det en mediekrise.
Sørsdahl synes krise var et dekkende ord.
– Har det vært krise? Ja, selvfølgelig har det vært krise!
Han mente likevel at norske medier var heldige med markedsposisjonene da annonsefallet kom.
– Vi har hatt lokale og regionale monopoler, og man har klart å ta ut noe av det på pris.
Eilertsen kom på en runde hun hadde for noen år siden.
– Jeg husker jeg fikk masse kjeft fordi jeg sa en gang at journalistikken har blitt bedre fordi det har gått dårlig med oss. Poenget da, som jeg sikkert kommuniserte dårlig, var at vi så at vi måtte jobbe på en annen måte for å nå brukerne. Vi klarte ikke å hevde oss i sidevisningsjournalistikken. Men journalistikken vår nå, er strammere, bedre researchet og mye bedre fortalt.
Et spørsmål om samarbeid ga litt ulike ideer fra de forskjellige konsernene.
Dag Sørsdahl i Aller håpet på et samarbeid om annonseteknologi.
–Vi er i ferd med å lage et alternativ til Google. Det kan være krevende å få opp, og er noe vi bør samarbeide om.
Trond Sundnes i DN Media pekte på innlogging. I Finland har avisene felles innlogging, men det har så langt ikke skjedd i Norge.
– Jeg skulle ønske vi hadde fått til samarbeid på innloggingsbiten tidligere, men det ligger hos noen andre enn oss.
Jostein Larsen Østring fra Amedia virket ikke helt overbevist om at det var mulig.
Han forteller at de er avhengig av at avisene går fullt og helt over på samme plattform for et sømløst samarbeid. Mange systemer er dypt integrerte i hverandre, noe som gjør at hele bransjen ikke får til en felles innlogging.
Eilertsen virket mer positiv.
– Vi er ikke fremmed for å dele infrastruktur og teknologisk infrastruktur. Vi må bare sørge for å ha ressursene til å lage det innholdet vi trenger.
Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken var det et sitat fra Jostein Larsen Østring i Amedia. Det er nå fjernet, og det er ytterligere presisert hva Østring mener.