Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24.

KOMMENTAR:

Må Polaris Media bli mye større for å unngå å bli slukt av Schibsted?

«Per Axel Koch har kvittet seg med nesten all gjeld og har milliarder å vokse med. Må han spise før han selv blir spist?», spør Erik Waatland.

Publisert Sist oppdatert

Konsernsjefen sto foran aksjonærer, presse og analytikere i går og la fram tallene for andre kvartal – og han har grunn til å glise: Polaris Media har trolig aldri stått sterkere økonomisk.

De har betalt ned nesten all gjeld, utbyttet renner inn fra Schibsted – og de likvide B-aksjene han fikk i Schibsted i bytte mot illikvide Finn-aksjer, kan belånes. I teorien kan Per Axel Koch gå i banken og låne 2,5 milliarder kroner for å vokse. Hvorfor er det viktig?

I mai kjøpte Blommenholm Industrier, kontrollert av Stiftelsen Tinius, aksjer i Polaris Media for 142,5 millioner kroner. Dette har gitt Schibsted og dets eiere over 33 prosent eierskap i Polaris, en posisjon som kan gi dem betydelig innflytelse over selskapets strategiske retning. I alle fall om de kjøper noen hundre aksjer til – og får negativ kontroll.

Schibsted har historisk sett vært en sterk og viktig partner for Polaris Media, men det blir spennende å se hvordan selskapene agerer fremover. Før var Schibsted aller mest opptatt av rubrikk, men nå som selskapet er splittet opp, tvinger det fram spørsmålet om hvordan dynamikken mellom Schibsted Media og Polaris Media vil bli. 

Eller for å sitere et spørsmål Koch fikk på kvartalspresentasjonen i går:

«Hvordan skal oppkjøpsstrategien til Polaris ses på fremover i lys av Schibsted Media? Skal selskapene nå konkurrere om de samme mulighetene?»

Koch svarte: «Det er umulig å svare på».

Per Axel Koch har i alle fall gjort det klart at Polaris Media har store ambisjoner for fremtiden. Til Medier24 sa han i går: «Vi har en ambisjon om å utvikle selskapet.»

Akkurat det kan ingen anklage Koch for å ikke ha gjort. Selskapet har doblet omsetningen de siste årene, etter oppkjøp av Stampen Media i Sverige - og vokser jevnt og trutt - i motsetning til Schibsteds omsetning fra medier - som nærmest har stått på stedet hvil i årevis.

Spørsmålet er om han får muligheten til å fortsette veksten – eller om Schibsted-eierne har andre planer for eierskapet.

Hva kan Polaris Media i så fall gjøre for å unngå å bli slukt?

Det norske markedet har fortsatt muligheter, men det begynner å bli konsolidert nå. Kan de vokse mye mer her til lands uten at konkurransemyndighetene begynner å melde seg? Eller vil Medietilsynet og Konkurransetilsynet se på en ekspansjon av Polaris Media som en nødvendighet for å bevare mediemangfoldet?

Konsentrert mediemakt er i vinden om dagen – og man trenger ikke lete lenge for å finne beslutningstakere og politikere som er bekymret for at det er få hender på for mye makt.

Selv om Schibsted fortsatt er en viktig samarbeidspartner, kan utviklingen fremover bli annerledes enn den har vært til nå. Der de i dag samarbeider godt, kjøper tjenester av hverandre - og sitter i hverandres styrer, så kan det bli annerledes når begge skal vokse i det samme markedet.

Hva Schibsted og dets eiere har tenkt, kan ingen vite. Og i Polaris Media må de bruke tid på å utvikle sitt eget selskap. 

Per Axel Koch & co. har pengene, aksjene, og mulighetene. Men dette vinduet vil ikke stå åpent for alltid.

Hvis de ikke tar initiativ nå, kan de raskt ende opp som en brikke i Schibsteds større spill.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS