Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, på takterrassen av Adresseavisen-huset i Trondheim, med Nidarosdomen i bakgrunnen
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Polaris Media øker resultatet

– Vi ser nå betydelige effekter av kostnadstiltakene vi har iverksatt, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag la Polaris Media frem kvartalstallene for andre kvartal i år. 

De endte kvartalet med en EBITDA (driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger) på 88 millioner kroner. 

Det er en økning på 12 prosent fra andre kvartal 2023, justert for engangseffekter i fjorårets resultat.

– Det er gledelig å kunne rapportere resultatvekst også i årets andre kvartal, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Den positive resultatutviklingen i kvartalet var hovedsakelig drevet av trykkerivirksomheten og distribusjonsvirksomheten i Norge. 

Mediehusene i både Polaris Media Norge og Stampen Media i Sverige leverte resultater omtrent på nivå med fjorårets andre kvartal.

Samlet går driftsinntektene til konsernet ned fra samme kvartal i 2023 med 5 prosent. Fra 964 millioner i 2023 til 902 millioner til 2024.

Mediekonsernet opplever en vekst på digitale inntekter med 13 prosent sammenliknet med andre kvartal 2023.

Vekst i brukerinntekter er drevet av 24 prosent økning i digitale brukerinntekter siden samme kvartal i 2023, med digital inntektsvekst på henholdsvis 25 prosent og 23 prosent i Norge og Sverige.

Antall digitale abonnement økte med 22 prosent fra utgangen av andre kvartal i fjor, hvorav de norske mediehusene økte med 26 prosent og de svenske med 13 prosent.

Nedgang i annonseinntektene fortsetter i både de norske og de svenske mediehusene, på henholdsvis 10 prosent og 24 prosent fra samme periode i fjor, med 15 prosent samlet nedgang.

Samlet for første halvår leverer konsernet en EBITDA på 125 millioner kroner. Dette er 26 millioner kroner bedre enn første halvår i 2023, justert for engangseffekter i fjorårets resultat.

– Vi er fornøyde med at vi, til tross for fortsatt svakt annonsemarked og underliggende kostnadspress, har oppnådd resultatvekst hittil i år. Vi ser nå betydelige effekter av kostnadstiltakene vi har iverksatt, sier Koch.

I første kvartal for 2024 økte konsernet resultatet med 17 millioner kroner.

Fjoråret var tøft for konsernet. I februar i fjor meldte Polaris at de må kutte 94 årsverk i løpet av 2023 og 2024. I tillegg måtte Stampen Media, som er konsernets svenske virksomhet, kutte 100 årsverk. I november meldte konsernet at de også la ned det 50 år gamle trykkeriet i Trondheim, og kuttet 20 årsverk der. 

I tillegg har Polaris kuttet 20 årsverk til innenfor trykk. 

Powered by Labrador CMS