Tirsdag la Polaris Media frem kvartalstallene for andre kvartal i år.
De endte kvartalet med en EBITDA (driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger) på 88 millioner kroner.
Det er en økning på 12 prosent fra andre kvartal 2023, justert for engangseffekter i fjorårets resultat.
– Det er gledelig å kunne rapportere resultatvekst også i årets
andre kvartal, sier konsernsjef Per Axel Koch.
Den positive
resultatutviklingen i kvartalet var hovedsakelig drevet av
trykkerivirksomheten og distribusjonsvirksomheten i Norge.
Mediehusene i både Polaris Media Norge og Stampen
Media i Sverige leverte resultater omtrent på nivå med fjorårets
andre kvartal.
Samlet går driftsinntektene til konsernet ned fra samme kvartal i 2023 med 5 prosent. Fra 964 millioner i 2023 til 902 millioner til 2024.
Mediekonsernet opplever en vekst på digitale inntekter med 13 prosent sammenliknet med andre kvartal 2023.
Vekst i brukerinntekter er drevet av 24 prosent økning i digitale brukerinntekter siden samme kvartal i 2023, med digital inntektsvekst på
henholdsvis 25 prosent og 23 prosent i Norge og Sverige.
Antall digitale abonnement økte med 22 prosent fra utgangen av andre kvartal i fjor, hvorav de norske mediehusene
økte med 26 prosent og de svenske med 13 prosent.
Nedgang i annonseinntektene fortsetter i både de norske og de svenske mediehusene, på henholdsvis 10 prosent og
24 prosent fra samme periode i fjor, med 15 prosent samlet nedgang.
Samlet for første halvår leverer konsernet en EBITDA på 125 millioner kroner. Dette er 26 millioner kroner bedre enn første halvår i
2023, justert for engangseffekter i fjorårets resultat.
– Vi er
fornøyde med at vi, til tross for fortsatt svakt
annonsemarked og underliggende kostnadspress, har
oppnådd resultatvekst hittil i år. Vi ser nå betydelige
effekter av kostnadstiltakene vi har iverksatt, sier Koch.
I første kvartal for 2024 økte konsernet resultatet med 17 millioner kroner.
Fjoråret var tøft for konsernet. I februar i fjor meldte Polaris at de må kutte 94 årsverk i løpet av 2023 og 2024. I tillegg måtte Stampen Media, som er konsernets svenske virksomhet, kutte 100 årsverk. I november meldte konsernet at de også la ned det 50 år gamle trykkeriet i Trondheim, og kuttet 20 årsverk der.
I tillegg har Polaris kuttet 20 årsverk til innenfor trykk.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no