Siv Juvik Tveitnes, Schibsted Media.

Stort intervju:

Toppsjefen åpner opp: Dette er Schibsteds nye kurs

Hva vil Schibsted-sjefen i Norge? Vil de satse tyngre i Sverige? Hva skjer med datadeling og felles innlogging når Finn «forsvinner»? Her er strategien etter splitten.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted er i ferd med å skrive et nytt kapittel i selskapets historie. Fra og med 7. juni vil selskapet gjennomføre «splittelsen», som betyr at Schibsted vil operere som to uavhengige enheter.

Den ene vil fokusere på medievirksomhet, mens den andre vil håndtere digitale markedsplasser som Finn og Blocket. 

I dette intervjuet med påtroppende konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media snakker vi om:

    • Konsernsjefens tanker om å bli eid av en stiftelse
    • Å ikke lenger behøve å rapportere til børsen
    • Hva mediene tjener og taper på å ikke lenger være tett på rubrikk
    • Hvor lenge Podme, E24 og andre vekstcaser får holde på i minus
    • Den nordiske konkurransen fra Bonnier, Amedia, Politiken og andre
    • Satsinger i Sverige
    • Ambisjoner om å jakte sportsrettigheter
Siv Juvik Tveitnes, Schibsted Media.

– Markedsplassene tok mye fokus og ressurser

Nå er det kort tid til den største endringen i Schibsteds nyere historie skjer.

– Splittelsen, eller «closing» som vi kaller det, skjer om tre uker. Da vil den fulle splittelsen være gjennomført, og vi vil operere som et uavhengig og dedikert medieselskap. Vi er i ferd med å skrive et nytt kapittel i hele Schibsteds historie, sier Tveitnes, som er tydelig på fordelen:

– Vi får muligheten til å jobbe svært fokusert og dedikert med å være et medieselskap.

Hun påpeker at det å drive et medieselskap krever andre ting enn å drive et markedsplass-selskap.

Diskusjonen om hvorvidt man skal integrere eller splitte forretningsområdene har pågått siden de etablerte Finn for mange år siden.

– Driften av de internasjonale markedsplassene tok mye fokus og ressurser, og derfor skilte vi dem ut i Adevinta tilbake i 2019. Nå rendyrker vi igjen forretningsområdene for å lykkes enda bedre på hver vår kant, forklarer Tveitnes.

Schibsteds årsrapport for 2023 viser en totalomsetning på NOK 15,8 milliarder og en EBITDA på NOK 2,5 milliarder. Selskapet har over 6000 ansatte og mer enn 60 merker under sin paraply. Hver uke når Schibsted over 80 prosent av innbyggerne i Norge og Sverige, med mer enn 1 milliard besøk på sine nettsteder hver måned.

Schibsted Medias nye konsernledelse:

Siv Juvik Tveitnes - konsernsjef

Stine Halla – ansvar for finans, strategi, juridisk og M&A

Markus Rudberg – ansvar for teknologi

Grethe Malkmus – ansvar for HR/people, facility og kommunikasjon 

Tor Jacobsen – ansvar for produkt og abonnement

Per Håkon Fasting – ansvar for annonse 

Gard Steiro – sjefredaktør i VG

Trine Eilertsen – sjefredaktør i Aftenposten

Lotta Folcker  – publisher i Aftonbladet 

Fredric Karén – ansvar for porteføljen i Sverige 

Øyulf Hjertenes – ansvar for porteføljen i Norge

Innrømmer ulemper

Selv om fordelene er mange, erkjenner Tveitnes at det også finnes ulemper med splitten.

– Vi har svært sterke digitale posisjoner og et sterkt digitalt fotavtrykk ved å holde dette sammen. Vi har bygget en av de største teknologiorganisasjonene i det nordiske markedet, med spillover-effekter på kompetanse og ressurser. Det har også vært viktig for våre sterke annonseposisjoner, felles login og datastrategi.

– Og det mister man nå?

– Ja, nå må vi tenke annerledes rundt dette. 

Data og teknologi spiller en sentral rolle i Schibsteds strategi fremover.

– Data er svært viktig for annonseøkonomien vår, personalisering og produktutvikling. Selv om vi mister noen av dataene fra Finn, har vi fortsatt svært sterke rekkeviddeposisjoner med VG og Aftonbladet. Utgangspunktet vårt er sterkt, og vi må jobbe med å opprettholde høy login-rate og bygge på vårt eksisterende økosystem. Vi må også vurdere nye partnerskap eller andre strategier for å lykkes, sier Tveitnes.

Siv Juvik Tveitnes, Schibsted Media.

En tydelig disiplin

Schibsted har vært et børsnotert selskap siden 1992 - og det har tvunget selskapet til å levere resultater til både eiere og offentligheten. Det har derimot ikke vært like stor interesse for mediebiten av Schibsted - som det har vært for pengemaskinen rubrikkannonser. Det innrømmer også Tveitnes. 

– Det er både fordeler og ulemper med å være på børsen. Hvor bekymret er du nå som dere blir tatt av?

– Det skaper en tydelig disiplin å være på børs. Det er et sitat fra Tinius Nagell-Erichsens som er godt her: Uavhengig aviser er en aviser som kan betale regningene sine. Det gjelder også nå. Vi har alltid vært opptatt av å levere resultater og det skal vi fortsette med.

– En av de tingene som jeg tror mange lurer på nå, er hvordan splitten vil påvirke Schibsteds Medias investeringsevne og vilje?

– I dagens struktur har det vært vanskelig, for de fleste av aksjonærene har vært der på grunn av markedsplassene, som er en mye mer lønnsom og finansielt verdifull del av Schibsted. Det å gjøre investeringer i media har derfor vært utfordrende. Jeg tror også at det er litt urettferdig å si at vi ikke har fått investert i media, fordi vi har jo investert ganske mye, som E24, VGTV og Podme, for nå nevne noen eksempler.

– Hva med fremover?

– Våre nye eiere har ressursene og finansene til å støtte investeringer. Tinius-stiftelsen har et langsiktig perspektiv på det å eie medier. Det handler om å gjøre de riktige tingene på de riktige tidspunktene. Men vi må evne å generere kontanter og reinvestere i virksomheten vår. Vi vil ha et styre som er opptatt av dette, sier hun.

Fire strategiske retninger

Så hva vil den påtroppende konsernsjefen med Schibsted Mediafremover? Tveitnes beskriver Schibsteds Medias strategi som delt inn i fire hovedområder.

  • Først skal de videreutvikle de ledende nordiske mediedestinasjonene med nyheter som kjernevirksomhet.

  • Videre må de investere mer i underholdning og sport.

  • De skal også fokusere på formater som lyd og video.

  • Til slutt handler det om å bygge et kundesentrert økosystem, med relevante medieprodukter for både dagens og fremtidens mediebrukere.

VGTV brukte de drøyt 200 millioner kroner for å bygge en lønnsom virksomhet - og nå brenner Podme penger, men øker topplinjen med drøyt 50 prosent fra 2022 til 2023.

Tveitnes sier de har evne og vilje til å stå i det - og setter trykket på at hvis de skal fortsette å treffe yngre målgrupper, så må de investere i formater, konsepter og til slutt også rettigheter.

– Nyheter er vår kjernevirksomhet. Men for at vi skal skape relevans og bygge et større brukerunivers, trenger vi å investere mer i både underholdning og sport.

– Blir Schibsted en større «contender» på sportsrettigheter fremover?

– Nei, jeg tenker at med det vi har gjort på sportsrettigheter så langt, har vi lykkes bra med. Vi ser at det er veldig bra for abonnementsøkonomien vår. Jeg tror dette er noe vi må ha et veldig langt blikk på. Det er posisjoner du må bygge over tid, vise at du kan være en god tilbyder, videreutvikle produktet og teknologien, og bygge dette litt over tid.

– De tradisjonelle lineære kanalene melder seg ikke lenger på like mye når det gjelder de store rettighetene. Premier League er jo en av dem. Er det drømmen?

– Nei, jeg skal ikke si at det er drømmen. Vi skal fortsette i det sporet vi er i nå, med rettigheter som ikke er de største, så får vi ta det derfra. Men det skal bli spennende å se hva som skjer med prisingen av disse rettighetene fremover. Vi er veldig opptatt av å ha en langsiktig strategi i dette. Vi må bygge opp kundedatabasene våre og produktene våre rundt det. Hvor dette ender, er åpent.

Tidligere CFO Hege Aasen Veiseth, konsernsjef Per Axel Koch og Stampen-direktør Johan Hansson.

Ser vekstmuligheter i Sverige

Hun ser også på konkurransesituasjonen i Norden - og innrømmer at Schibsted har ambisjoner over landegrensa. 

– Vi har jo en svakere posisjon i Sverige enn vi har i Norge. Her har vi nummer én-posisjon, men i Sverige er det Bonnier. Vi må se på hvordan vi skal styrke oss i Sverige, som er en høy prioritet for oss.

I Sverige er det større konkurranse nå enn før - med Polaris Media på oppkjøpsraid, Bonnier har teamet opp med Amedia - og nå kommer milliardstiftelsen JP/Politikens Hus på full vei inn.

– Er det der vi kommer til å se Schibsted Medias investeringsvilje fremover?

– Ja, vi kommer til å se en del av investeringene rettet mot å styrke posisjonene våre i Sverige. Vi kan også bygge organisk i Sverige, som vi har gjort med Podme.

– Polaris Media, som nå eier litt av Schibsted Marketplaces- og som dere eier litt av selv, har jo doblet omsetningen sin etter kjøpet av Stampen Media i Sverige. Kan dere gjøre mer sammen med dem?

– Vi har et strategisk partnerskap og en allianse som går 20-25 år tilbake, spesielt på annonsesiden i de store byene. Vi jobber tett med Polaris på mange områder, men det er viktig å skille mellom det å være eiere og det å drifte organisasjonene våre.

Hun berømmer Polaris Media for å ha gjort en stor innsats med å digitalisere og skape lønnsomhet i Stampen Media. Selv har de solgt posisjoner til Polaris Media de siste årene.

– Kan vi se mer av at Schibsted selger mindre posisjoner til Polaris? 

– Vi har solgt alle våre mindre lokale medier til Polaris gjennom årene fordi vi ser at de er gode eiere av mindre aviser. Nå er det ikke noen igjen, så jeg tror ikke det vil skje.

Frekvens er ikke et tema

I tillegg til at mediene mister unge målgrupper til sosiale medier og annonsekronene drar til globale giganter,, så har printverdikjeden blitt betydelig utfordret de siste årene. Mediene har stått i kø for å redusere papirfrekvensen og klage over økte print- og distribusjonskostnader.

– Hva tenker Schibsted om «korthuset som faller»?

– Vi har svært dyktige folk i hele verdikjeden, fra deskene våre til trykkeriet. Byggingen av Vestbytrykkeriet har vært enormt lønnsomhetsforbedrende for hele medievirksomhetenvår. Distribusjonen og måten vi jobber med den har blitt håndtert på en fenomenal måte.

Schibsted har hele tiden sagt at de vil ha papiraviser så lenge det er lønnsomt, og har ingen planer om å legge ned noen av papiravisene ennå. Men medieselskapet følger nøye med.

Når det gjelder frekvensen, sier Tveitnes at det ikke er et tema hos dem nå. Det kan komme, men det er ikke aktuelt nå.

– Avslutningsvis, hvis vi møtes igjen om et år - hva ønsker du å ha klart å gjennomføre?

– Jeg håper Schibsted Media fortsatt leverer eksepsjonelt god journalistikk, er foroverlent på produkt- og teknologiutvikling, og er det medieselskapet som verden ser til. Vi skal styrke vår posisjon gjennom strukturendringen vi er i ferd med å gjennomføre, avslutter hun.

Siv Juvik Tveitnes, Schibsted Media.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS