Fredag ble lesertallene for siste kvartal i fjor lagt fram.
De viser at papiravislesingen går ned, men at regionale aviser styrker seg
digitalt. Blant taperne er det de store mediehusene som merker det best, og nasjonale mediehus har stor nedgang.
Dagbladet er blant avisene som taper flest, og
har en nedgang på 156.000 lesere, tilsvarende 11 prosent.
Har hatt problemer med Facebook
Sjefredaktør i Dagbladet, Frode Hansen, sier
til Medier24 at det hovedsakelig er to årsaker til nedgangen.
– Det ene er det vi har vært åpne om, at vi
over tid har opplevd stor ustabilitet i brukere fra Facebook. Medier over hele
verden har meldt om en nedgang i trafikk, og så ser det ut som det slår
tilfeldig ut for ulike medier på ulike tidspunkter, sier Hansen.
Hansen legger til at hvis man sammenligner med
forrige kvartal, heller enn samme kvartal året før, har avisen en vekst på 5,4
prosent.
–Og så er den andre årsaken til nedgangen at vi
hadde en enorm effekt av journalistikken om Ukrainakrigen høsten og tidlig
vinter 2022. Sånn sett er det ikke overraskende at vi går tilbake.
Hansen forteller at de fortsatt har en sterk
posisjon med direkte trafikk til forsiden.
– Vi jobber knallhardt for å øke direktetrafikken
i tillegg til på andre og tredjepartsplattformer.
TV 2 går også kraftig tilbake. De har mistet 90.000 lesere, tilsvarende åtte prosent.
– Vi har vært forberedt på en liten nedgang i høst. Mye av grunnen er nedgang i trafikk fra sosiale medier. Heldigvis har vi vokst på forsiden og gjennom søk, og vi er glade for at vi er på et mye høyere nivå enn vi var på samme tid for to år siden, skriver Derek André Bjølgerud til Medie24.
– Ikke dramatisk
Akerspostens konstituerte redaktør Karl Andreas Kjelstrup forklarer nedgangen i lesertallene på ca. 63 prosent med ny abonnements-strategi.
– Det er ikke så dramatisk i mine øyne, sier Kjelstrup.
Han tok over som konstituert redaktør i mai 2023 og la om strategien.
– Fra da har vi hatt en kraftig abonnementsutvikling. Det har gått utover den åpne trafikken, som gir de høye tallene i 2022. Nå jobber vi på en annen måte og skriver for abonnentene, forklarer han, og anslår at antall abonnenter har doblet seg i samme periode, sier han.
Bergensavisen har en nedgang på 16.000 lesere, tilsvarende 14,4 prosent. Sjefredaktør Guro Valland sier til Medier24 at dette har noen naturlige forklaringer.
Mer innhold for abonnenter
– Vi står fremdeles sterkt digitalt, men antall papirlesere blir det færre av også hos oss. I tillegg straffes vi av fall i tredjepartstrafikk som følge av Metas algoritme-endringer på Facebook og vi ser at totaltrafikken går noe ned når mer av innholdet gjøres eksklusivt for abonnenter.
Hun legger til at de selvsagt alltid ønsker å vokse, og at hun er glad for at de holder den digitale posisjonen i et krevende marked.
– Og ikke minst at vi har en voldsom vekst på video. Den dyktige gjengen i BA jobber hele tiden med å utvikle nettstedet vårt til å bli en destinasjon for hele familien, og leserne ser ut til å like miksen av tabloid og seriøs journalistikk.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no