Fredag ble lesertallene for siste kvartal i fjor lagt fram.
De viser at papiravislesingen går ned, men at regionale aviser styrker seg
digitalt.
Se alle lesertallene nederst i saken.
Og flere aviser kan vise til økning det siste året.
Steinkjer24 har hatt størst økning prosentmessig, med en vekst på 81 prosent det siste året. Avisen har økt fra 2.100 lesere til 3.800 lesere.
– Her har jeg et talentfullt og utmerket lag som har all grunn til å være stolt over prestasjonen. For andre halvår på rad er vi avisa med størst prosentvis vekst i landet. Dette skjer i en liten by som kanskje har den tøffeste aviskonkurransen i landet. Vi har jobbet hardt for å være ei god og kritisk lokalavis som setter dagsorden og som også er tett på menneskene rundt oss. Disse tallene viser at vi lykkes godt. Så vet jeg at laget jeg snart forlater er sulten på å løfte avisa til nye høyder, sier avtroppende sjefredaktør Lorns Bjerkan.
Mens E24 har hatt den største økningen på antall lesere, med 59.000 nye lesere det siste året, tilsvarende 12 prosent.
– Har satt dagsorden
E24 kan vise til en vekst på 12 prosent, og 59.000 nye lesere det siste året.
– Det morsomste med disse tallene er at de kommer som et resultat av knakende god journalistikk. Jeg er svært stolt av hvordan vi løpende har dekket urolige tider i norsk økonomi, samtidig som vi har satt dagsorden med flere viktige egensaker, sier ansvarlig redaktør Lars Håkon Grønning.
Han legger til at E24-redaksjonen hver dag står på for å gjøre både hverandre og journalistikken så god som mulig.
– Da er det klart at det er hyggelig med lesertall som bekrefter at vi gjør mye riktig. Jeg ser at det er meldt sol i morgen, nå fortjener alle i E24 å kose seg litt ekstra i helgen, sier Grønning.
– Fjoråret ble et år hvor vi befestet posisjonen som landets største og viktigste næringslivsavis. Vi har også startet 2024 med å gi leserne våre gode nyheter å snakke om, nå sist gjennom sakene om jaktturene til Norsk Industri. Jeg er sterk i troen på videre vekst, sier Grønning.
– Tredelt strategi
Sunnmørsposten har hatt en økning på ni prosent, og 6.000
lesere.
Sjefredaktør Hanna Relling Berg sier til Medier24 at veksten startet
allerede høsten 2022.
– Da spisset vi mer opp mot digital publisering. Vi har tre
drivende dyktige frontsjefer som jobber kun med det, sier Relling Berg.
Hun legger til at de har hatt en klar strategi og bevisstgjøring
i hele redaksjonen.
– Vi har hatt en tredelt strategi. Vi satser på
breakingjournalsitikk, og vi prioriterer den undersøkende, gravende
journalistikken. I tillegg har vi på debatt jobbet for å få inn flere unge
stemmer. Og strategien har fungert veldig godt, sier Relling Berg.
Hun forteller at avisen også har hatt vekst inn i 2024.
– Vi ser at det å være tett på hendelsen og været gjør at vi
er førstevalg for folk i området vårt. Det er kjempeviktig, sier hun.
Satset på nyheter
Nisjeavisene øker med 2,7 prosent i siste kvartal.
Kode24 er blant vekstvinnerne med en økning på 34 prosent.
Redaktør Ole Petter Baugerød Stokke sier til Medier24 at det
nok er flere ting som står for veksten.
– For det første har vi jobbet for å bli en nyhetsavis og ikke
bare et magasin. Det kommer neppe som noen overraskelse for journalister at nyheter
fungerer.
Han legger til at de også har jobbet hardt for å skaffe engasjement på
selve siden.
– Jeg håper og tror at det har fungert. Vi går motstrøms og har fått
oss kommentarfelt og kjører på med emojier og reaksjoner på forsiden,
istedenfor å la Facebook stå for alt.
I tillegg trekker Stokke fram dårlige tider i utviklerbransjen.
Det gjør at de som faktisk er
interessert i bransjen, vil lese. Da vi startet opp var det fryd og gammen, nå
er det permitteringer og dårlige tider.
Variabelt år
Avisen Varden står også oppført med vekst. De har en økning på 25
prosent.
Sjefredaktør Tom Erik Thorsen forteller at økningen knytter seg til
omlegging av teknisk løsning, som ga lavere tall i 2022.
Han legger til at avisen har voldsom vekst i 2023.
– 2023 var et år med mye variabelt, men i som har gått bra. Gjennom 2023
og 2024 opplever vi god vekst, og så måler vi oss mot konkurrenten
Telemarksavisa, og vi ser at vi tar markedsandeler fra de, og det er vi glade
for, sier Thorsen til Medier24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no