Papiraviser på stativ
Papiraviser, illustrasjonsbilde

Ferske lesertall: Fall for papiravisene - regionavisene styrker seg digitalt

Papirlesingen har en tilbakegang på 13 prosent det siste året, samtidig kan 71 prosent av lokalavisene vise til vekst. 

Publisert Sist oppdatert

Papiravisene mister lesere. De ferske lesertallene for 2023 viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. 

Se lesertallene nederst i saken.

Avisene går også svakt tilbake digitalt, men to av tre nettsteder går frem. Det er regionavisene som øker den digitale lesingen mest, men også lokalavisene og nisjeavisene vokser i perioden.

– Nedgangen for papiravisene akselererer i denne perioden. Flere mediehus har den siste tiden endret frekvens på papirutgavene, og velger å legge mer av det journalistiske trykket digitalt. Dette er en naturlig utvikling, og fremover vil vi fortsette å se nye abonnementsmodeller som er mer tilpasset endringene i folks medievaner, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.

79 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis enten digitalt eller på papir daglig, sammenlignet med 81 prosent året før. 

24 prosent leser minst én papiravis daglig, sammenlignet med 29 prosent i 2022. 

Stadig færre leser dermed papiraviser daglig og av de 155 målte papiravisene har 75 opplevd en nedgang i lesertall, mens tre aviser har hatt en økning i antallet lesere i 2023. 

Samlet sett har det vært en tilbakegang i papirlesingen på 13 prosent fra 2022 til 2023. 

Økning regionalt

De fire regionavisene, Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, øker alle digitalt. Samtidig kan 71 prosent av lokalavisene vise til vekst. Samlet sett øker lokalavisene med 3,2 prosent mens nisjeavisene øker med 2,7 prosent.

Den totale digitale dekningen for norske nettsteder går tilbake med 2 prosent i fjerde kvartal av 2023, sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Likevel går 2 av 3 nettsteder frem og 118 av de 177 målte nettstedene kan vise til vekst, mens 59 går tilbake.

– Enkelte tredjepartsaktører og sosiale medier, som Facebook, prioriterer i mindre grad redaksjonelle medier. Dette kan også ha betydning for utviklingen til flere av de målte nettstedene, sammenlignet med samme periode i fjor, sier Øgrey.

Færre leser magasiner

I 2023 leste 16 prosent av befolkningen daglig minst ett papirmagasin. Etter en periode med stabilitet, er det nå tilbakegang i lesing av papirmagasiner i 2023. Samlet sett har det vært en nedgang på 7,1 prosent i forhold til 2022.

Seks magasiner har fått flere lesere, mens 40 har færre lesere sammenlignet med 2022, og alle magasingrupper går tilbake.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS