Oppland Arbeiderblad i nye lokaler: – Nå er vi en moderne mediebedrift
Innlandet-avisen har flyttet fra 7500 kvadratmeter utenfor sentrum til 750 kvadratmeter midt i kjernen. – Da vi flyttet, spilte vi «Football`s Coming home».
(GJØVIK): I sommer flyttet Oppland Arbeiderblad til nye lokaler midt i Gjøvik sentrum, etter å ha tilbrakt de siste 45 årene utenfor kjernen.
– 1. juni flyttet vi inn på en byggeplass. Vi var nok det mest skjulte avishuset i Norge en stund, forteller sjefredaktør i Oppland Arbeiderblad, Erik Sønstelie til Medier24.
Se omvisning i de nye lokalene øverst i saken.
– Hørte ikke hverandre på morgenmøtet
Bygget de flyttet til var nemlig langt fra ferdig, med Sønstelie forteller at alternativet heller ikke var å foretrekke.
– Hvis ikke måtte vi ha mellomlagret oss selv i mange måneder et annet sted. Korona gjorde at alt var veldig forsinket, sier han og legger til at det bød på utfordringer å bo i et uferdig bygg.
– Det var drilling og slegger hele dagen. Vi hang opp plakater med «Ta fra denne mannen drillen». Spesielt utfordrende var det på morgenmøtene da det virket som alt arbeidet samlet seg rett over oss. Vi hørte ikke hverandre engang. Så vi fikk spesiell dispens til at det skulle være stille mellom 08.30–09.00, så vi fikk holdt møte, sier Sønstelie.
Var det dårligste mediehuset i Amedia
De gamle lokalene, som lå utenfor Gjøvik sentrum, var på 7500 kvadratmeter. I det nye bygget i sentrum er størrelsen bare en tiendedel.
– Vi flytter inn i vår egen tid og blir et moderne mediehus. Pål Eskås i Amedia har sagt at vi hadde det dårligste mediehuset i Amedia, og det hadde vi. Det sto vannbøtter overalt for å ta imot vann fra taket, og vi få som var igjen hadde samlet oss i en klump rundt desken.
Han legger til at det ikke alltid var slik.
– På 80-tallet var vi regionens stolteste mediehus. Nå er vi tilbake i sentrum, i nabobygget til der avisen startet i 1924. Så da vi flyttet, spilte vi «Footballs Coming home», fordi det var hjem vi skulle, sier Sønstelie.
– Ble det ikke en veldig overgang med 750 kvadratmeter?
– Jo, men det er en historie om norsk medieutvikling også. På det meste der ute var vi 135 ansatte. Nå er vi 35. Da brukte vi 135 personer for å lage et produkt en gang i døgnet, mens vi nå leverer nyheter 24 timer i døgnet på en helt annen måte. Og da trengs det andre lokaler.