Forrige uke ble det klart at Hanne Waaler Lier skal lede Aftenpostens mye omtalte Oslo-satsing.
Lier har hatt flere ulike posisjoner i Aftenposten, og kommer fra stillingen som leder for innenriksavdelingen.
Hun startet karrieren i Aftenposten som Oslo-journalist i Aftenpostens Aften-utgave, og ble også etter hvert leder for den lokale delen av avisen.
Hun er glad for at Aftenposten igjen skal satse på hovedstadens innbyggere.
– Det føles litt som å komme hjem. Jeg har hatt mange interessante oppgaver i Aftenposten, men jeg kjenner at dette ligger veldig nært hjertet mitt. Det er også gøy å starte et prosjektet som jeg vet mange i avisen har ventet på, sier Lier til M24.
Taket løftet seg
Som en erfaren Oslo-journalist tenker Lier at det kan være en fordel med kjennskap til hvordan Aften-Aften ble drevet. Samtidig påpeker hun at det ikke blir helt som i «gamle dager».
– Da jeg ble ansatt i Aftenposten for 20 år siden, så var Aften den rebelske lillesøsteren. Det var et tydelig skille mellom Oslo-redaksjonen og den nasjonale redaksjonen. I dag opplever jeg at Aftenposten er mer sammensveiset.
Aftenposten har de siste månedene ansatt et stort antall nye journalister for å satse på Oslo. En slik ansettelses-boom er ikke hverdagskost for mediebransjen anno 2021.
Lier er klar på at det har gitt en ekstra giv til hele mediehuset.
– Det er gøy å se hvilken glede og inspirasjon denne Oslo-satsingen gir, og hvor stor entusiasme det er i hele huset. Da den nyheten kom, så løftet taket seg litt. Det er åpenbart at mange har savnet det internt og gleder seg veldig over at vi skal få til.
Vil få kjærligheten til å blomstre
Etter at Aften-Aften ble avviklet i 2012 har hovedstaden manglet en lokalavis med ressurser til å dekke hele Oslo.
Men i fjor høst dukket Amedia opp med storsatsingen Avisa Oslo. Aftenposten fulgte kjapt etter og lanserte sin satsing på hovedstaden. Nå er alle signeringene på plass, og arbeidet kan for alvor starte.
Lier forteller at Amedias inntog i byen fikk Aftenposten til å reagere hurtigere enn de hadde planlagt.
– Fra det øyeblikket vi fikk vite om Avisa Oslo lanseringen, så skrudde vi til. Det tenker jeg leserne våre har merket. Vi har allerede veldig mye mer Oslo-stoff nå enn for et halvt år siden.
Lier er opptatt av å gjenskape det hun beskriver som et kjærlighetsforholdet mellom Oslos befolkning og Aftenposten som byens lokalavis, slik det var da Aften-Aften eksisterte.
– Målet med Aftenpostens nye Oslo-satsing er å få det kjærlighetsforholdet til å blomstre minst like kraftig igjen, sa Lier forrige uke.
Hun er likevel klar på at det var lettere å skape en slik kontakt med leseren når man hadde et fysisk produkt som kom på døren.
– Det blir en utfordring å få det til å blomstre enda mer. Vi må prøve å knekke koden om hvordan vi skaper den relasjonen digitalt, sier Lier.
Samtidig tror mye av hemmeligheten ligger i journalistikken.
– Jeg tror det først og fremst handler om å ta byen på alvor og lage mer journalistikk om Oslo. Mer undersøkende- og gravendejournalistikk, men også brukerjournalistikk som viser hvordan folk bruker byen.
– Oslo er en stor by, og de fleste lever i en liten del av den. Vi vil vise frem hvor fin denne byen faktisk er, legger Lier til.