Sjefredaktør og administrerende direktør Trine Eilertsen i Aftenposten avslører at avisen allerede har lagt planer for å gi Amedia kamp om Oslos lesere.

Aftenposten vil svare på Amedias satsing i hovedstaden: – Vi eier Oslo-posisjonen

Samtidig er også Dagsavisen trygge på at de vil beholde sin posisjon i byen, tross etableringen av Avisa Oslo.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag ettermiddag ble det kjent at Amedia lanserer lokalavisen Avisa Oslo.

Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen ønsker den nye konkurrenten velkommen, men lover at kampen mellom Schibsted og Amedia i hovedstaden skal bli tøff.

– Jeg tror konkurranse er bra, og at det er bra at Oslo-folk for enda flere nyheter om det som skjer i byen. Vi har sett for oss at dette ville skje, og har ikke sittet i ro og ventet uten å gjøre noen ting, sier Eilertsen til Medier24.

Og avslører samtidig:

– Ting som skal styrke posisjonen vår er i emning. Aftenposten eier Oslo-posisjonen.

Hun vil derimot ikke gå konkret inn på hva som skal skje.

– Vi skal få informert og forankret om dette internt først, før vi forteller hva vi ser for oss. Vi har en sterk posisjon og et godt utgangspunkt å bygge videre på. Det viser alle undersøkelser, og vi har gode indikasjoner på hvilken vei vi bør gå.

– Vil det bli aktuelt å ansette flere?

– Det er aktuelt for oss. Så mye kan jeg si. 

 

Mener Oslo er annerledes

På spørsmål om hva som er det vanskeligste med å drive lokalavis i Oslo, svarer Eilertsen:

– Oslo skiller seg fra en del andre byer. Her er folk knyttet til bydelen sin, og det finnes ikke like mange saker på tvers av byen, som andre steder.

– Likevel finnes det mer enn nok journalistiske saker, innhold og debatter som folk er opptatt av på tvers av bydelsgrenser, Akerselva og hva enn det måtte være. 

Eilertsen minner også om at mange tidligere har prøvd å bli Oslos lokalavis uten å lykkes.

– Det er en grunn til at vi har vært i den dominerende posisjonen over så mange år. Mange har sett at det er vanskelig å ta posisjonen, sier hun. 

 

– Spennende at Amedia prøver seg 

Mentor Medier-eide Dagsavisen er den andre store avisen med et ekstra lokalt blikk på hovedstaden.

Redaktør Eirik Hoff Lysholm synes Amedias nysatsing i byen virker spennende.

– Vi er vant til å ha veldig mange konkurrenter i medielandskapet i Oslo. Det er spennende at Amedia vil prøve seg, og det høres ut som en frisk satsing, uten at jeg har sett veldig mye på det, sier han til Medier24.

Han minner også om at Oslo er et annerledes marked enn det Amedia er vant til, med sine mange bydeler og særegne hovedstadspolitikk.

– Vi ser i mange andre land at rene lokalaviser i hovedstader ikke alltid lykkes så godt, både i Stockholm, København og London. De havner i spagaten mellom lokale og nasjonale forhold.

Skulle man drevet lokaljournalistikk i Oslo på samme måte som i Norges nest største by, Bergen, må Amedia betydelig opp i antall årsverk, mener Lysholm.

– Da måtte de kanskje kommet opp på tre ganger bemanningen de skal ha nå, sier han og legger til at størrelsen som kreves lenge har vært et problem for Dagsavisen i Oslo. 

 

– Oslo fortjener mer lokaljournalistikk

Sjefredaktør og administrerande direktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen.

Lysholm mener Amedias tidligere prosjekt, der de hadde flere bydelsaviser, er det beste forsøket på å drive lokalaviser han har sett i nyere tid.

Nå gleder han seg over at det blir mer lokaljournalistikk i Oslo. 

– Det er ingen tvil om at Oslo fortjener mer lokaljournalistikk. Sånn sett er det tøft gjort av det største lokalaviskonsernet. Det er heller ikke overraskende, når vi ser det de har gjort i Trondheim. 

Han er samtidig trygg på at Dagsavisen vil fortsette å stå sterkt, også med den Avisa Oslos inntog.

– Vi gjør en god del lokalt , og er gode på det. Vi har også en nasjonal posisjon som meningsbærende avis. Vi er trygge på at leserne velger oss av flere grunner enn bare den ene, sier han til slutt.

Powered by Labrador CMS