Søndag viet den danske storavisen Politiken nesten hele forsiden sin til en tegning av Aftenpostens Marvin Halleraker.
Det skjedde etter at Halleraker deltok i et initiativ i regi av Politiken og Society for News Design (SND), der tegnere ble oppfordret til å sende inn sine portretter av pandemien.
Tegnere fra aviser som The Guardian, Financial Times og Washington Post ble alle vraket til forsiden, til fordel for Halleraker.
– For meg var dette veldig hyggelig, ettersom jeg er inne i en periode der jeg har hatt en dårlig følelse på det jeg har gjort. Det var en fin opptur, sier Halleraker til Medier24.
– Er akkurat der jeg skal være
Halleraker har fått mye oppmerksomhet og ros på Facebook, etter at han selv delte forsiden på det sosiale mediet.
Enkelte har i sine kommentarer ymtet frempå om at han burde jobbe mer for utenlandske aviser. Selv er tegneren fornøyd med å jobbe i Norge.
– Jeg tenker at jeg er akkurat der jeg skal være nå. Det var jeg da jeg jobbet i Bergens Tidende, og det er jeg også i Aftenposten, sier han.
Og legger til:
– Å jobbe for en stor norsk avis er ikke for smalt for meg. Jeg er norsk, og det er naturlig at jeg skal jobbe her. Å få anerkjennelsen er hyggelig, men jeg aspirerer ikke til noe annet.
– Hva svarer du hvis Politiken spør deg om å lage noe for dem?
– Da svarer jeg at jeg må snakke med Aftenposten om det. Jeg gjør ingen krumspring uten å klarere det med dem. Hadde de syntes det var en god idé, kunne jeg sagt ja, sier Halleraker.
Tegneren er klar på at han har sansen for både Politiken som avis, og København som by.
Om å jobbe for dem, sier han likevel:
– Jeg vet ikke helt, for jeg har mye å gjøre, og derfor ikke et kjempestort behov for mer jobb.
Endelig helt fornøyd
Tegningen som havnet på forsiden av Politiken ble laget for ett år siden, i koronapandemiens spede begynnelse.
På spørsmål om hva han har forsøkt å formidle med tegningen, svarer Halleraker:
– Tegningen var laget til en sak i Aftenposten om hva som vil skje når koronapandemien eksploderer i Afrika, og om kontinentet er forberedt på det, med de utfordringene de forskjellige landene har.
– Det er det tegningen handler om, og det er ikke noe dypere mening enn det. Det handler kun om det, og så er munnbindet formet som Afrika, sier han.
– Da Medier24 intervjuet deg i januar i sa du at du ofte kunne plage deg selv med at du burde levert bedre tegninger. Er dette en tegning der du er helt fornøyd med alt?
– Ja, for så vidt er den det, sier svarer Halleraker, som understreker at han ser på egne verker med et kritisk, men ikke destruktivt blikk.
Likevel sier han:
– Jeg har fått noen kommentarer på at tegningen er genial. Det er hyggelig å høre, men jeg synes ikke den er det. Lite jeg gjør er genialt, men jeg synes denne tegningen er god.
– Den er estetisk og forteller historien effektivt ut fra konteksten. Jeg tenker noe av grunnen til at Politiken valgte den, er at den ser litt ut som en plakat.