I november i fjor skrev Medier24 om Aftenpostens nye nettfront.
Formålet med den nye fronten var at Aftenposten ville levere bedre opp mot lesernes behov, og gjøre det lettere å komme seg til innholdet.
Hvordan har så de to månedene med den nye forsiden gått?
Produktdirektør Karl Oskar Burdahl Teien forteller at leserne stort sett har vært fornøyde med den nye løsningen.
– På feedbacken ser vi at vi treffer på en del behov som er ganske universelle blant mange nyhetskonsumenter. Vi gjør nyhetsbildet mer oversiktlig i det visuelle, sier Burdahl Teien til Medier24.
Så konkretiserer han det hele med et eksempel:
– I stedet for å ha en stor sak som dekker hele skjermbildet, viser vi fram flere saker og samler sakene i egne sakskompleks, sier Teien til Medier24.
– Får høre det med en gang
Produktdirektør Burdahl Teien forteller at Aftenposten i artiklene sine ønsker å gi leserne sine det de lover dem på forsiden.
Når leserne føler seg lurt, får avisen klare tilbakemeldinger på dette, sier han.
– Vi vil sørge for at leserne synes hvert eneste besøk hos Aftenposten er verdt det, og at de ikke blir lurt inn. Det er en annen del av feedbacken vi har fått. De gangene vi bruker «luretitler», får vi høre det med en gang, sier han.
Direktøren mener det å ha en god nettforside i seg selv er viktig. Mange lesere vil kun besøke denne, uten å åpne spesifikke artikler, sier han.
– Forsiden er verdifull i seg selv. Den er ikke bare en maskin for å oppnå mest mulig klikk, sier Burdahl Teien.
– Hva er en typisk «luretittel», da?
– Det handler om å bevisst holde tilbake informasjon i tittelen, som om hva som skjuler seg bak tittelen er et mysterium, og at man lurer folk til å klikke seg inn i saker som handler om helt andre ting enn det man får inntrykk av i tittelen.
– Vi må finne balansen
– Hva har vært de største utfordringene med den nye forsiden?
– Én utfordring er å gå bort fra slik den tradisjonelle norske forsiden på nett. Det handler mye om hvordan vi tenker internt, og om brukernes forventninger, svarer Burdahl Teien.
Han forteller at den nye fronten krever at en rekke hensyn tas samtidig.
– Vi må ikke bryte for mye med forventningene, men samtidig ikke gå for langt, slik at fronten blir uten bilder, og med tekst tett i tett, slik som Washington Post eller New York Times. Vi må finne balansen, og sentralt i det er det å plukke opp lesernes tilbakemeldinger.
– Er nettfronten en bedre eller dårligere som salgsplakat enn den tradisjonelle papirfronten?
– Jeg vil si at nettfronten er bedre. Vi har flere innganger til ulike typer innhold, og til å selge mer på enkeltsaker. Den andre delen av svaret handler om den digitale frontens mulighet til å tilpasse seg brukernes vaner og behov, svarer produktdirektøren.
Han påpeker at lesernes bruksmønster varierer fra person til person.
– Noen er innom oss ti ganger om dagen, andre annenhver dag. Da må vi sørge for at de som er innom oss veldig sjelden enkelt finner det aller viktigste i nyhetsbildet, og det vil kreve viss grad av personalisering og tilpasning, sier Burdahl Teien til slutt.