Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen

Aftenposten-sjefen med klar forventning til NRK etter ny rapport: – Bør gå noen runder

– NRK bør spørre seg om de må være helt like alle andre. Jeg synes den diskusjonen er ganske fraværende, sier Trine Eilertsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag ble en ny NRK-rapport utført av Medietilsynet lagt fram. Rapporten viste blant annet at NRK har gitt sine kommersielle aktører sterkere konkurranse, men konkluderte med at denne ikke var skadelig for konkurrentene.

Samtidig ville Medietilsynet heller ikke foreslå å innskrenke NRKs digitale handlingsrom.

Aftenposten-redaktør Trine Eilertsen tror NRKs digitale utvikling ikke kan stoppes, men stiller en klar forventning om refleksjon til NRK.

– Jeg forventer at NRK er oppmerksomme på at innholdet deres konkurrerer med innhold som vi er nødt til å ta oss betalt for. De bør gå noen runder før de går inn i nye ting, sier Eilertsen til Medier24.

Og fortsetter:

– NRK bør spørre seg om de må være helt like alle andre. Jeg synes den diskusjonen er ganske fraværende. Det legges til grunn at NRK gjør alt det vi andre gjør, og da synes jeg rapportens konklusjon blir for enkel, sier hun.

– Så skal det vel også sies at NRK lager en hel del innhold som Aftenposten og andre kommersielle medier ikke gjør?

– NRK er en allmennkringkaster betalt av skattepenger. Selvsagt skal de lage smalt innhold, som barne-TV, samiskspråklig innhold, og en del innhold som vi andre ikke dekker. Spørsmålet er om de bør gjøre mer av det, svarer Eilertsen.

Merker sterk konkurranse

Sjefredaktøren mener det stadig snakkes om NRKs rolle og plikt til å bidra til mediemangfoldet, men at det ikke snakkes nok om hvordan de bør gjøre det.

– Er måten å gjøre det på at NRK skal likere og likere de kommersielle mediene? Denne diskusjonen synes jeg ofte er fraværende.

Når hun blir bedt om å vise eksempler på områder der hun mener NRK konkurrerer med Aftenposten, viser Eilertsen til de to kanalenes podkastsuksesser.

– Vi har podkasten Forklart og de har laget podkasten Oppdatert. Jeg må si den er veldig lik. Det finnes andre podkaster de kan lage. Må de lage akkurat denne? Jeg vet ikke om de har en diskusjon rundt det, eller hva de tenker om det.

Et annet eksempel Eilertsen løfter opp, er konkurransen på featurestoff, som hun mener er viktig for alle medier som er avhengige av at leserne betaler.

– Er det der NRK skal sette inn støtet, eller kan de være best på andre formater? Vi merker den sterke konkurransen, og jeg lurer på om denne diskusjonen foregår i NRK.

Ønsker ikke NRK-begrensning

Eilertsen advarer også mot at NRKs posisjoner på forskjellige stoffområder kan bli for sterke.

Da kan man ende opp med at noen områder blir uattraktive å dekke for de kommersielle aktørene, mener hun.

– Vi er ikke der ennå, men det er fornuftig å ha en samtale om hva vi skal gjøre for ikke å havne der.

– Vil du si at det er sannsynlig at vi havner der, om utviklingen fortsetter?

– Jeg vil ikke rope ut at NRK må begrenses, og mener den debatten er avsluttet. NRK har stor frihet til å gjøre det de har lyst til, men jeg har lyst på mer dialog. De kan ikke bare bruke rapportene til å si at valgene deres er uproblematiske.

– Det blir å bare lese overskriften, og ikke å gå inn i tallene våre. Jeg synes de bør gå inn i dem.

– Hva ville du endret hos NRK om du var kringkastingssjef?

– Det har jeg ikke lyst til å svare på, selv om jeg skjønner at du spør. Generelt mener jeg at NRK bør være i tett dialog med nasjonale, regionale og lokale medier om hvordan de ser på konkurransebildet og mediemangfoldet, sier Eilertsen til slutt.

Powered by Labrador CMS