Kim Frydenlund Grane, Neno Mindjek, Christoffer Klem Seljeseth har sammen med sjefredaktør Trine Eilertsen og produktdirektør Karl Oskar Teien laget en ny Aftenposten-forside.Foto: Torill Henriksen
Lanserer ny forside: Slik vil Aftenposten opplyse leserne raskere
– Vi vet at mange opplever å bli lurt inn på saker, sier produktdirektør Karl Oskar Teien.
Mandag trykket Aftenposten på den imaginære, store røde knappen, og endret forsiden, både i utseende og innhold.
Produktdirektør Karl Oskar Teien forteller til Medier24 at de nå vil gi leseren en ny opplevelse.
– Vi ønsker å levere bedre på de behovene vi vet folk har. De fleste som leser Aftenposten, gjør det ikke på samme måte som vi som jobber her gjør. Vi må gi leserne mer på forsiden, og ikke gjøre det til en stor jobb å komme seg til innholdet, sier Teie og påpeker at det handler om å legge til rette for ulike lese-modus.
– Vi vet at mange opplever å bli lurt inn på saker. Vi ønsker å bli tydeligere på hva som er viktig, og hva som er saken. For noen lesere holder det å få et kort sammendrag av saken.
– Forsiden er ikke lenger bare menyen
Den nye forsiden inneholder flere nye elementer. Istedenfor å ha alltid den nyeste saken på topp, vil et tydeligere utvalg av dagens viktigste og beste saker ligge i toppen.
I tillegg vil det være daglige oppsummeringer av nyhetsbildet, tyderligere gruppering av innhold, og mer synliggjøring av dybdesaker.
Teien forteller at halvparten av de som klikker seg inn på forsiden til Aftenposten, aldri klikker seg videre inn på saker.
– Man ser ofte på forsidene som menyen man velger fra. Men mange ser ikke på forsiden som menyen, men heller på produktet i seg selv. Mange får den oversikten de trenger ved å scrolle nedover. Og da ønsker vi å gi mer oversikt på forsiden, sier Teien og legger til at denne måten å konsumere nyheter på, har blitt mer vanlig med årene.
– Det er nettopp dette å være brukervennlige og feed-baserte. Lage minst mulig hinder og klikking. Det er dette brukerne er vant til nå.
– Vil at de skal oppleve å få mer
Den nye forsiden vil bety at flere av sakene vil ha en kort oppsummering av sakskomplekset og hva som er nytt, slik at man raskt kan bli oppdatert uten å trykke seg videre.
Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, forteller til Medier24 at den nye forsiden handler om å møte lesernes behov, heller enn avisen.
– Vi er jo innom forsiden 8-10 ganger om dagen. Men folk flest har ikke tid til det. Når de først kommer inn på siden og skal bruke tiden de har satt av til oss, må vi vi sørge for at de får det de forventer. Da kan vi ikke forvente at leseren skal hoppe mellom masse linker for å forstå en sak, abonnentene våre må føle at de får mer igjen for pengene, sier Eilertsen.
– Men vil ikke mer informasjon på forsiden også bety mer verdi for ikke-abonnenter?
– Det er ikke alt ikke-abonnenter får på fronten. Vi vil at abonnentene skal oppleve at de får mer. Det handler ikke bare om artikkeltilgang, men også funksjonalitet, sier hun og legger til:
– Jeg tror alle aviser som er opptatt av abonnents-inntekter vet at det ikke er vanskelig å selge abonnementer. Det som er vanskelig er å beholde dem, sier Eilertsen.
– Vil senke terskelen
– Hvis vi hele tiden tenker på vårt behov, klikktall og annonse, da kan brukeren fort bli matt. Vi må gi leseren den oppdateringen de trenger tirsdag morgen, innimellom barnehage og jobb, sier hun.
Teien mener det er viktig å senke terskelen for leserne, slik at mengden innhold og informasjon ikke virker overveldende.
– Mange lesere føler de må rette ryggen og ta litt sats når de skal lese Aftenposten. Og den terskelen vil vi senke. Konkurransen om lesernes tid er beintøff, så vi må hele tiden utfordre oss selv.
Og Teien er klar på at den motstrøms taktikken handler om å bygge langsiktig tillit.
– Dette er en investering i det å bli et mer opplyst menneske, heller enn å slå i hjel noen minutter. Vi ønsker å være en langsiktig investering som ikke sløser bort tiden til folk.