Jørgen Mo har ansvaret for nyhetsbrev i Aftenposten.

MENINGER:

«Nyhetsbrev er djevelens verk!»

«Jeg synes ikke det er for mye å forlange at når jeg får en mail, så er det i det minste noe jeg bør gidde å åpne.», skriver Jørgen Mo, og deler sine beste tips for et godt nyhetsbrev.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dette innlegget ble først publisert på Jørgen Mos LinkedIn, og er gjengitt med tillatelse.

Dette er mitt soleklare favorittutdrag fra en innsiktsrunde som ble gjort i Schibsted for en stund siden. Mannen bak sitatet hadde sett seg mektig lei på at alt og alle skulle sende ham e-post med informasjon han virkelig ikke trengte.

Alt fra tilbudsmail og kampanjer, til kundekommunikasjon og “informasjon til våre medlemmer”.

Og han har jo helt rett. Jeg er også drittlei. Innboksen min er stappfull! Jeg bruker mye tid på å melde meg av e-post jeg får, og i mange tilfeller aner jeg ikke hvordan jeg ble påmeldt en gang.

Det er en uting. Innboksen er et overraskende personlig sted, både profesjonelt og privat. Jeg synes ikke det er for mye å forlange at når jeg får en mail, så er det i det minste noe jeg bør gidde å åpne.

I Aftenposten har vi en stund prøvd å finne formen på hvordan mailen og nyhetsbrevene vi sender ut skal være noe folk ikke synes det er helt krise å få i innboksen. Vi treffer på ingen måte med alt, men noe har vi lært.

Så, for å kanskje kunne forbedre alles innboks-helse en smule, her er noen tips til hvordan du kan sørge for at nyhetsbrevet du lager blir skikkelig bra:

  • La e-posten være produktet. Sørg for at innholdet i nyhetsbrevet gir brukeren verdien de blir lovet, uten at de må gå et annet sted. Ikke stapp brevet fullt med lenker til nettsiden din, og lov at om leseren går dit, så får de det de vil ha.
  • Vær tydelig på hva brevet og utgaven skal gjøre for mottakeren. Gjerne allerede i emnefeltet, men i hvert fall i løpet av introduksjonen. Dette hjelper leseren, men også deg. Det er mye enklere å skrive når du vet hva brevet skal handle om.
  • Lever på løftet du gir leseren. Når du har skrevet ferdig en utgave, gå tilbake til tittelen eller emnefeltet ditt, og vær ærlig med deg selv: Svarer det jeg har skrevet på det brevet skulle gjøre for mottakeren?
  • Gi av deg selv. Vis fram hvor inspirasjonen din og interessen din for det du skriver om kommer fra. Hvis du skriver et nyhetsbrev om løpeskader, så er du kanskje løper selv. Fortell om hvorfor du fant ut at du skulle skrive om faren ved nedslitte joggesko eller plantar fascitt. Kanskje det er fordi du sliter med det samme selv? Dette hjelper leseren til å kjenne på at brevet kommer fra en person, og ikke en merkevare.
  • Vær konsistent. Gjør det lett for leserne dine å vite når de kan forvente å få brevet ditt i innboksen sin. Da er det mye mer sannsynlig at de vil se etter også neste utgave, hvis de er interesserte.

Lykkes du med dette, vil i hvert fall jeg være interessert i å lese.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS