Sist uke ble det kjent at NRK Nyheter legger ned sin Facebook-konto fra 1. juni.
Avgjørelsen er en del av en langsiktig strategi om å flytte publikumsdialogen over på andre plattformer, opplyser NRK. Mediehuset vil beholde Facebook-kontoen som heter «NRK».
På de siste fem årene har også NRK gått fra hele 200 Facebook-kontoer til dagens 30.
Hva betyr denne avgjørelsen for de øvrige norske nyhetsredaksjonene? Og har de vurdert å gjøre det samme?
Medier24 har tatt en spørsmålrunde til de største redaksjonene.
– Vurderer ikke det samme
Nyhetsredaktør i TV 2, Karianne Solbrække, sier til Medier24 at det vil bli interessant å følge med på hvordan de vil bli påvirket av avgjørelsen.
– Så lenge de beholder NRK-kontoen sin, vil jeg anta de viktigste nyhetene og satsingene vil publiseres der. NRK har fortsatt mange kontoer på Facebook, og har allerede redusert publiseringen, så da gjenstår det å se hvor stor forskjellen blir, sier Solbrække.
– Er dette noe dere vurderer eller kan vurdere i fremtiden?
– Vi vurderer ikke dette per nå, men det kan vurderes i fremtiden. Vi ser dette som en ekstra kanal for å nå brukere som ikke oppsøker oss aktivt, sier hun.Vu
Redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, mener at hvis NRK slutter å spre nyhetsjournalistikk på sosiale medier, så vil det være positivt for resten av mediene.
– Og på sikt føre til at både rekkevidde og leserrekruttering øker, sier Stavrum til Medier24.
Han sier det er uklart for han om NRK virkelig trekker seg ut fra Facebook, eller om de bare konsoliderer til færre sider og fortsetter like aktivt som før.
– Det gjenstår å se, men til nå har NRK vært ekstreme i å spre offentlig støttet materiale på sosiale medier i konkurranse med ikke-statsstøttet journalistikk som må finansieres i markedet, sier Stavrum.
– Er dette noe dere vurderer eller kan vurdere i fremtiden?
– Vi evaluerer løpende våre delinger på sosiale medier, og det er hele tiden en avveining mellom ønsket å bygge opp Nettavisen som en destinasjon og å få sekundærtrafikk fra andre kilder, sier han.
– Fornuftig
Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, sier til Medier24 at de synes det er fornuftig at NRK tar det valget, og påpeker at Dagbladet har vært kritisk til NRKs omfattende aktivitet om sosiale medier.
– NRK har brukt Facebook aktivt for å styrke sin posisjon digitalt. NRK har en meget sterk digital vekst, og er nå større enn VG på mobil, når vi tar med trafikken fra Yr, som NRK også driver. Samtidig ser vi at mange andre norske medier som ikke lever av statsstøtte, ikke kan vise til tilsvarende utvikling som NRK, sier Beverfjord.
– Vil dette påvirke dere på noen måte?
– Det er bare én av kontoene som slettes nå. NRK er fortsatt enorme på sosiale medier, og bruker mange ressurser på dette. Det er ingenting som tyder på at nedleggelsen av NRK Nyheter på Facebook vil få noe å si for trafikken. Til det er tilstedeværelsen NRK har på Facebook, med alle sine kontoer, altfor massiv i dag. For Dagbladet har ikke dette noe å si, sier hun.
Beverfjord legger til at Dagbladet har en sterk forside, og har en god utvikling i direktetrafikk der.
– Men vi er opptatt av å nå bredt ut, også på andre plattformer. Vår kritikk av NRKs Facebook-satsing de siste årene, er først og fremst knyttet til NRKs dominerende posisjon i forhold til andre mediehus som ikke lever av statsstøtte.
Hun påpeker at Norge er et lite land med et lite mediemarked.
– Det er et begrenset antall brukere i Norge, og når NRK er så dominerende digitalt sier det seg selv at dette går ut over de andres norske medienes digitale vekstmuligheter. Selv om Dagbladet klarer seg meget godt, mener vi dette er en utfordring for bransjen vår totalt sett, sier Beverfjord.
– Positivt at NRK begrenser bruken
Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, synes saken har fått mer oppmerksomhet enn den strengt tatt fortjener, og tror ikke grepet fra NRK vil medføre en signifikant endring for dem.
– NRK forlater verken Facebook eller andre plattformer. De legger ned én av mange kontoer, men vil jo fortsatt ha et solid fotavtrykk i sosiale medier. Likevel synes jeg det er positivt at NRK begrenser bruken av Facebook noe, sier Steiro til Medier24.
Han legger til at han mener det er viktig at norske medier bevarer en sterk direkterelasjon til brukerne.
– Vi bør ikke som bransje gjøre oss avhengige av plattformer vi som publisister ikke har kontroll over. Facebook kan være et supplement for mediene, men vi bør være skeptiske og ikke havne i samme situasjon som kolleger i andre land der avhengigheten til sosiale medier er betydelig, sier han.
Steiro forteller at VG har flere år siden har valgt å begrense avtrykket på Facebook.
– Vi tror - som nevnt - det er risikabelt å knytte seg for tett til aktører som ikke deler de samme publisistiske verdier og prinsipper som oss. VG har med andre ord gjort det NRK gjør nå.
– Sårbar strategi
Aftenpostens utviklingsredaktør, Eirik Hammersmark Winsnes, synes det er vanskelig å si om det vil påvirke avisen, men tror ikke umiddelbart det.
– Men spørsmålet illustrerer jo noe av problemet med publisering på Facebook: Man har ikke tilstrekkelig innsyn i hvordan de skrur på sine algoritmer og hvordan dette påvirker rekkevidden til innholdet. Å belage seg på trafikk og engasjement fra Facebook er derfor en veldig sårbar strategi, sier Hammersmark Winsnes.
Han synes det er bra at NRK har et bevist forhold til sin tilstedeværelse på Facebook, med sitt spesielle oppdrag og rolle i det norske mediemarkedet.
– Her er det dilemmaer knyttet til både konkurranse og mangfold i Norge, og Facebooks rolle som portvakt og arena. Slik jeg forstår det vil jo NRK imidlertid fortsatt opprettholde svært mange andre sider, så nedleggelsen av denne ene siden betyr jo på ingen måte at NRK trekker seg ut av plattformen.
Hammersmark Winsnes forteller at Aftenposten også de siste årene har lagt ned ganke mange sider i takt med at prioriteringene deres er endret.
– Vi vil heller ha færre sider med høyere kvalitet og tilstedeværelse, enn mange kontoer bare for å drive trafikk. Det handler også om å ta den plattformen og de brukerne som er der på alvor.