Det har vært het debatt etter at det i helgen ble kjent at Facebook-kontoen NRK Nyheter legges ned 1. juni.
For fem år siden hadde NRK rundt 200 Facebook-sider. Nå har de rundt 30, opplyser Laurie MacGregor, som er NRKs sosiale medierådgiver.
Hun forteller at det er NRKs strategi å styrke deres egne plattformer, altså NRK.no, radio og TV.
– I løpet av de siste årene har publikums bruk av oss på egen plattform styrket seg. Det er vi utrolig takknemlige for og det tar vi ikke for gitt, forteller hun.
Sosial trafikk til allmennkringkasteren har ligget på mellom ni og 14 prosent. Direkte andel trafikk har vært på rundt 75 prosent, forteller hun.
– Det blir mindre sosial trafikk nå over tid. I løpet av 2021 reduserte NRK publiseringsvolumet på særlig Facebook og Instagram med 20 prosent. I takt med det har mengden sosial trafikk blitt mindre, kommenterer hun.
Avviser kommentarfelt ute av kontroll
I starten av Ukraina-krigen som begynte 24. februar i år valgte statskanalen å stenge kommentarfeltet på NRK Nyheters Facebook-side.
MacGregor avviser at det var på grunn av et kommentarfelt som løp løpsk.
– Vi hadde et behov for å frigjøre to ressurser til den viktige nye jobben som er å videoverifisere. Det er ikke to ressurser vi kunne plukke fra løse luften. Det var de to som den gangen var mest digitale og egnet til den oppgaven, forklarer hun.
Samtidig hadde NRK verktøyet «NRK Svarer» fra koronapandemien, som er en egen dialogtjeneste rettet mot publikum.
Å legge ned NRK Nyheter er heller ikke noe som kom av Ukraina-krigen.
– Samtalene begynte vi med før Ukraina-krigen begynte, opplyser MacGregor.
Vil fortsatt publisere nyheter
Framover er det hovedsiden NRK som vil publisere nyheter. Det vil også være med åpent kommentarfelt.
Å miste en konto med en halv million følgere kommer allmennkringkasteren likevel til å merke, tror MacGregor.
– Vi kommer til å se mindre rekkevidde og trafikk fra Facebook, men dette er en tid der folk kommer oftere til oss på egen plattform. Vi opplever ikke dette som et grep som vil svekke vår relasjon til publikum, sier hun.
– Har NRK pekt seg ut sitt neste offer å legge ned?
– Vi gjør en kontinuerlig vurdering av disse tingene. NRK Nyheter er en stor konto som vi legger ned. Etter det vil vi se på hvilken effekt det gir og hva vi trenger å gjøre deretter. At vi er ferdig når vi har lagt ned NRK Nyheter vet jeg ikke ennå. Vi må kontinuerlig tilpasse oss for å treffe de delene av befolkningen vi skal treffe, svarer hun.
Trekker seg ikke ut
Hun understreker at NRK ikke trekker seg ut av Facebook, ei heller andre sosiale medier.
– Noen overskrifter har hevdet det. Det gjør vi ikke. Dette handler ikke om noe annet enn NRKs langsiktige strategi om å sakte men sikkert skalere ned innsatsen på sosiale medier og gjøre oss mindre avhengige av tredjeparter i takt med at publikums bruk av egne plattformer har på gledelig vis styrket seg over tid, avslutter hun.