Kristin Skogen Lund.

Schibsted har signert salgsavtale: Gir milliardutbytte til aksjonærene

Schibsted og Stiftelsen Tinius har blitt enig om salget av mediehusene for 6,3 milliarder kroner. Samtidig melder de et utbytte på 24 milliarder til aksjonærene.

Publisert Sist oppdatert

Fredag meldte Schibsted at de har signert avtalen om salg av mediehusene til Stiftelsen Tinius. Prisen på mediehusene ble 6,3 milliarder kroner. Salget vil gjennomføres i andre kvartal i år. 

– Vi er veldig glade for å ha oppnådd denne avtalen med Stiftelsen Tinius, som baner vei for en ny, spennende fase i Schibsteds historie. Vår medievirksomhet vil ha enda bedre muligheter til å styrke Schibsteds posisjon som en ledende mediedestinasjon i Norden, og levere på deres viktige samfunnsrolle. Samtidig gjør vi det mulig for våre markedsplasser å skjerpe fokuset og frigjøre sitt fulle potensial. Alt i alt er dette en transaksjon som vi mener skaper betydelig verdi for våre aksjonærer og mange andre interessenter, sier Rune Bjerke, Schibsteds nestleder i styret.

Og aksjonærene nyter godt av avtalen. Samtidig med at Schibsted meldte at avtalen var signert, kom også nyheten om at aksjonærene får et milliardutbytte. 

Kjempeutbyttet består av 20 milliarder i rent utbytte, og 4 milliarder i tilbakekjøp av aksjer over flere år. 

Pengene kommer fra salget på Adevinta og mediehusene. Det var i november det kom et tilbud fra Premira og Blackstone på å kjøpe rubrikkselskapet Adevinta. Da meldte Schibsted at de ville selge 60 prosent av sin eierandel i selskapet, for 24 milliarder kroner. 

Schibsted skriver at de etter salget av de to delene av selskapet, vil sitte igjen med 29 milliarder kroner, hvorav 24 milliarder vil gå til utbytte til aksjonærene, med forbehold om at generalforsamlingen i april godtar det. 

Selskapet planlegger dermed å sitte igjen med 5 milliarder av disse kronene. Dette skal primært brukes til å redusere gjeld, for å styrke den finansielle posisjonen.

– Dette er nok en viktig milepæl for Schibsted, etter den betydelige verdiskapingen de siste to tiårene, der vi har vært banebrytende innen digitalisering i nyhetsmedier og rubrikkannonser på nett, og skapt både en familie av digitale merkevarer med enestående rekkevidde og gjennomslagskraft i de nordiske landene, sier avtroppende konsernsjef Kristin Skogen Lund. 

Det var i desember at Schibsted-konsernet meldte at de ville selge all medievirksomhet til største eier Stiftelsen Tinius og tar med det avisene av børsen. Nyheten ble møtt med glede fra redaktører, og  klubbledere, og konsernsjef Kristin Skogen Lund kalte det en historisk dag. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS