Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.

Schibsted-aksjen har rast ned 65 prosent på ett år: – Setter ekstra press på ledelsen

Et kraftig fall i Adevinta tar med seg Schibsted-aksjen, som har falt fra 430 kroner til 146 kroner på ett år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det siste året har Schibsted opplevd et ras på børsen. Fra oktober i 2021 til slutten av september i 2022 har aksjeprisen sunket med 65 prosent, fra 430 kroner til 147 kroner.

Verdien på aksjekapitalen har dermed sunket fra 44,8 milliarder kroner til 15,3 milliarder kroner. E24 skrev om den dalende aksjen også i sommer, da prisen falt under 150 kroner.

Sist aksjeprisen i konsernet var så lav var i oktober i 2017.

Aksjeanalytiker i ABG Sundal Collier, Daniel Vårdal Haugland, følger Schibsted-aksjene tett.

Han forteller til Medier24 at nedgangen blant annet skyldes aksjefallet hos rubrikkeselskapet Adevinta.

– Om lag halvparten av årets fall i markedsverdi i Schibsted-aksjen er forklart av det kraftige fallet i Adevinta-aksjen, som har falt 41 prosent. Fordi selv om de bare eier 35 prosent, så utgjorde disse aksjene ca 65 prosent av markedsverdien ved inngangen i året, forklarer Haugland.

– Betydelig tap

Han legger til at i tillegg har Schibsted sine egne forretningsområder levert under markedets forventninger.

– I oktober i fjor var forventningene til EBITDA i Schibsted ca 3.2 milliarder kroner for 2022, mens den nå er nede om 2,5 milliarder, en reduksjon på over 20 prosent.

– Hva har dette fallet å si for et så stort mediekonsern, det er snakk om ganske mange milliarder tapt?

– Her må man skille mellom hva det har å si for aksjonærene og hva det har å si for Schibsted som konsern. Rent direkte har det ikke nok ikke veldig stor effekt på det operasjonelle i Schibsted, fordi en så stor bidragsyter til aksjekursutviklingen er styrt av den finansielle investeringen i Adevinta, forklarer Haugland og legger til:

– Men mer indirekte, så er det nok slik at når Schibsted aksjen er ned så mye som den er, så setter det et ekstra press på Schibsted-ledelsen til å ta grep for å levere gode resultater i Schibsted-systemet.

Aksjeanalytiker i ABG Sundal Collier, Daniel Vårdal Haugland

– For aksjonærene er det jo selvsagt et betydelig tap av markedsverdi, og det viktigste for aksjen vil nok være at Schibsted-ledelsen realiserer de rent finansielle investeringene, betaler ned gjeld og deler ut resten til aksjonærene.

– Vil aksjen kunne fortsette å rase nedover?

– Det kan den. Men da vil hovedgrunnen være at Adevinta-aksjen fortsetter å falle. Det er det som vil styre aksjen mest, sier Haugland og legger til:

– Så skal Schibsted snart legge frem resultatene for tredje kvartal, det begynner nok å tegne seg en forventning om at de går en tøffere tid i møte. Papir og trykk-priser vet vi allerede spiller inn, men så har også Facebook og Google vist at makrobildet ser tøffere ut nå, og det forventes lavere annonseinntekter i tiden fremover. Det vil kunne sette ytterligere press på nyhetsvirksomheten.

– Veldig kjipt

Medier24 har vært i kontakt med Schibsted og konsernsjefKristin Skogen Lund, som ikke har mulighet til å kommentere aksjefallet grunnet ferie.

Men hun viser til sitater hun ga til E24 etter fremlegging av andre kvartal i juli:

– Det synes jeg er noe dritt. Jeg synes det er veldig kjipt, men samtidig er det en utfordring å håndtere det både internt og eksternt. Det handler om å beholde tilliten i markedet, motivasjonen internt og gjøre det vi kan for å bedre utviklingen. Men det er mye her vi ikke styrer.

Hun utdyper der med å si at det er stor usikkerhet i verden som har bidratt til å senke aksjekursen, og som selskapet ikke råder over.

– Nå er aksjen historisk lavt priset, og alt går i bølger her i verden, så på et eller annet tidspunkt må det bli bedre. Vi skal gjøre vårt på det vi selv kan påvirke, men det er veldig mye vi ikke kontrollerer selv her, sa Skogen Lund.

Powered by Labrador CMS