Natt til mandag 18. september kastet en person en stein og knuste en rute i lokalene til Østlands-Posten.
Det er ikke første gang Østlands-Posten opplever hærverk eller trusler.
I 2019 møtte en mann opp i redaksjonslokalene og ville banke en journalist. For ti år siden ble også en redaksjonsbil tent på i parkeringskjelleren på Fritzøe brygge i Larvik.
Hendelsen fra september førte til en diskusjon i redaksjonen om hvor godt beskytta redaksjonen er.
– Det ble en runde på hvor godt rustet vi er hvis noen kommer inn i redaksjonen, kaster en stein eller truer oss, forteller ansvarlig redaktør Eirik Haugen.
Blant annet fikk de noen a-ha-opplevelser, som for eksempel at hjemmeadressen til journalistene dukker opp i søkemotorer.
– Vi har ikke hatt noen bevissthet rundt det, sier han, og mener det ikke er nødvendig for journalister å ha offentlig adresse.
– Så lenge telefonnumrene står der og folk vet hvor de skal ringe, så er det det som teller, og ikke hvor du bor, sier han.
Lager beredskapsplan
Haugen forteller at noen i redaksjonen ble engstelige etter hendelsen.
– Det var nok til at dette må vi faktisk ta litt tak i, og ikke være så naive og tro at vi lever i en beskyttet boble, forklarer han.
Derfor er de nå godt i gang med å lage en beredskapsplan, både fysisk og digitalt, og har fått hjelp av sikkerhetssjefen i Amedia, Stein Damman.
Haugen understreker at det er viktig med en lokal plan.
– Mitt inntrykk er at noen redaksjoner er flinke til det og har vært gjennom noen hendelser som gjør at de er veldig forberedt, mens andre tror jeg er som oss; at de ikke har tenkt tanken, sier han.
Kom på besøk
Sikkerhetssjef Stein Damman i forteller at han har hatt flere besøk til aviser i Amedia-systemet som har opplevd uønskede hendelser, og var på besøk kort tid etter hendelsen hos Østlands-Posten.
– Jeg ble godt mottatt, og jeg tror det er fint og viktig at man tar seg tid til å sette seg ned og dedikert snakker om sikkerhet og beredskapsevne, sier han.
Han kan fortelle at de sentralt i Amedia jobber med å forbedre et malverk for lokal beredskapsplan, og at Amedia har en relativt nylig oppdatert risikopolicy, som de jobber med å operasjonalisere.
– Basert på erfarte hendelser har vi økt fokus på det å kunne bistå de ulike avisenes beredskapsplanlegging, sier han, og fortsetter:
– De skal selvsagt være lokalt eid og må være tilpasset lokale forhold, men vi ønsker å bistå fra sentralt hold slik at planene kan utarbeides mest mulig smidig og ivaretar de forholdene som avisene i sum kan oppleve.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no