Norsk Telegrambyrå (NTB) økte inntektene med nesten 24 millioner kroner i 2021, mot året før. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Byrået endte året med inntekter på 273 millioner kroner og har en driftsmargin på 3,8.
– Vi har hatt en god inntektsvekst, og den viser at markedet har respondert bra på valgene vi har tatt og jobben vi har gjort det siste året, sier sjefredaktør og daglig leder i NTB, Tina Mari Flem, til Medier24.
– Fornøyde
Hun forteller at NTB de siste årene har stor vekst.
– Og når du vokser så raskt, kjennes det i hele organisasjonen. Og vi har et fantastisk og drivende NTB-lag som virkelig har jobbet på. Det underbygger resultatet. Vi skal levere bunnsolid journalistikk som man kan stole på, og når vi klarer det, er det klart vi er fornøyde, sier hun.
Byråets utgifter økte samtidig med 23,7 millioner kroner, til 263 millioner. Flem forteller at investeringene også har kostet.
– Vi kan være ekstra stolte over resultatet når det er i en tid hvor vi samtidig gjør store investeringer. Vi har vært på en reise, med store investeringer for å løfte tjenesteporteføljen, vi satser på utviklingen av ny teknologi, vi henter flere kloke holder, sier Flem.
Hun legger til at også flyttingen til Pressens Hus har kostet.
– I tillegg måtte vi under korona flytte nattetjenesten til NTB tilbake til Norge. Det har kostet litt.
– Full fart
Årsresultatet til NTB har rast fra 18,8 millioner kroner til 6 millioner.
NTB – sjefen forklarer fallet med svakere resultat i datterselskapene Inflow Media og Retriever. I 2021 endte finansinntektene på – 63.000, mot 12 millioner kroner i 2020.
– Hvordan har 2022 gått så langt?
– Vi har susa inn i 2022 med full fart. Vi har en ambisjon om å bli Europas mest innovative nyhetsbyrå. Da må vi ha godt tempo og ta fornuftige valg. Så vi fortsetter å investere i automatisert journalistikk, AI og livesenter, sier hun og legger til:
– 2022 er et kjempespennende år for oss. Det er morsomt dette her.
Flem legger til at det er utfordringer med å vokse.
– Vi kjenner det nok mest på at vi må ha nok muskler på kompetanse. Det er der slagetstår nå, om de beste hodene. Men vi mener vi er attraktiv arbeidsplass som tiltrekker oss de beste, sier hun.